bubbles-lente2023.reismee.nl

Guimaraes

Donderdag 16 maart 2023: Vanmorgen waren we om tien uur aanwezig op het busstation, en de bus naar Guimaraes vertrok stipt om 10.00 uur. Een kaartje enkele reis voor 4 euro. Na een klein uur stappen we uit op de centrale busterminal in Guimaraes, een uitermate somber groot overdekt druk busstation bij een winkelcentrum.

Bij de overkoepelende vervoerorganisatie hebben we gevraagd hoe laat we bij welke terminal de bus terug naar Braga kunnen vinden. De info-dame schrijft het gevraagde op een briefje en we lopen vervolgens naar het centrum.

We lopen al gelijk door smalle verkeersluwe straatjes met mooie oude huizen, de meesten goed onderhouden. Uiteraard liggen er ook gelijk kerken en kapelletjes in de buurt. We komen allereerst uit op een groot plein, met een fontein. Vreemd genoeg werken de fonteinen die wij tot nu in Portugal zien, niet. We lopen een van de straatjes in die beginnen op dit plein. We komen uit op een plein met een erg grote kerk, en wat terrasjes. Er zit ook een groep scholieren op de terrasjes die Nederlands praten; blijkbaar een middelbare schoolreis. We hebben geluncht op een van de terrasjes en vervolgens kwamen we via een straatje uit bij wat een klooster leek. Toen we binnen keken zagen we alleen kantoren en balies. Blijkt dit oude klooster tegenwoordig het gemeentehuis te zijn, maar er was een beveiliger die zei dat we gewoon binnen mochten komen kijken in het oude deel. We hebben dus de binnentuin kunnen bezoeken, de binnentuin wordt hier vaak “cloister” genoemd. Vervolgens kwamen we door het oude straatje bij een andere kerk, alle kerken hier zijn rijk bekleed met goudkleurige dingen en beelden, maar hier had men ook nog een groot oksaal”: koor- en orgelruimte achter in een kerk. Prachtige schilderingen en een beschilderd houten plafond in deze koorruimte.

Alle straten in dit oude centrum zijn voetgangersgebied en minimaal eenrichtingsverkeer en bestraat met een soort ruw gehakte basaltkeien. Ergens in een straatje was het zo ongelijk dat mijn enkel omzwikte en ik viel. Gelukkig niks gebroken, maar wel veel bloed door een lelijke wond aan een elleboog en aan een pols; mijn armband had in mijn pols gesneden. De fotocamera was met een klap op straat beland, maar gelukkig doet die het ook nog.

Ergens op een straathoek alle bloed weggepoetst en een pleister, die ik toevallig in de tas had, op de elleboogwond geplakt.

Er zijn ook hier heel weinig toeristen, wel aardig weer vandaag; beetje zon en weinig wind.

Met de bus terug via een andere route; het was een andere buslijn die via diverse dorpjes naar Braga reed.

We hadden onze fietsen voor het busstation aan een paal en elkaar vastgelegd. De fietsen stonden ook voor een taxistandplaats en toen we terugkwamen stonden ze nog netjes op de plek. Terug op de camping viel er een fikse bui.

Vrijdag 17 maart 2023:Heel de nacht buien en ook overdag veel regen. Rond de middag zijn we naar een wasserette in de buurt gegaan, zelfbediening wel te verstaan. Er lag een aardig cafeetje naast de wasserette, leuk om de wachttijd te doden met een hapje en een drankje. In een uur tijd was de was gewassen en gedroogd en hadden wij een lunch genoten in het aanpalend cafeetje.

Braga

Dinsdag 14 maart 2023: Na een zeer onrustige nacht, Bubbles bleef onrustig rondlopen, zijn we gisteren met zon vertrokken in Salamanca. In Villa Mayor stond bij de ingang van het dorp een soort bewerkte totempaal van steen. Bij Ledesma bouwden ooievaars nesten, er waren veel minder ooievaars dan in voorjaar 2022. Langs de weg werden het struikgewas en lage bossages gesnoeid cq. geheel verwijderd door gemeentwerkers en vervolgens ter plekke opgestookt. Milieubewust? We reden langs het stuwmeer van Almendra, daarin stond vorig jaar nauwelijks water, nu hebben we de indruk dat het meer beter gevuld is. In de buurt van het meer vliegen veel grote vogels, het zijn vale gieren. Veel groen landschap en water in de sloten en waterloopjes. Het koolzaad bloeit op veel plekken uitbundig. Hier is veel regen gevallen de laatste tijd.

We steken de Douro over en rijden daar ook Portugal binnen. De Douro rivier is de grens. Tegen lunchtijd zijn we gestopt in Villa Flor, een klein plaatsje waar we vorig jaar bij toeval terecht kwamen. We hebben in hetzelfde theehuisje een heerlijke tosti gegeten. Bij Vila Real reden we door een hele lange tunnel en werden daarna verrast door een flinke regenbui. Raar fenomeen; de tolweg die we reden wisselde blijkbaar van beheer: deel 1 was controle contactloos via controle kenteken, deel 2 was tol betalen via tolpoortjes. Gelukkig was het in Braga droog. Bij aankomst op de camping waren veel plekken niet beschikbaar ivm snoeiwerkzaamheden. Weinig kampeerders in dit seizoen, dus een plekje snel geregeld. 16 amp. Elektra, dus de kou kan verdreven worden met ons elektrisch kacheltje. Een van de vaste bewoners van de camping herkent ons. De man loopt moeilijk, had al in november 2022 een wond aan zijn been. De wond is nog steeds niet genezen. Inmiddels verblijft er ook een Zweed, hij is vervroegd met pensioen gegaan en trekt met caravan en hond door Europa.

Vandaag was er weekmarkt bij het oude stadion, een best grote markt, echter geen groenten te koop. Er is een deel waar men vooral 2e hands kleding verkoopt, daar was het druk. Het stadion heeft een perfekt onderhouden grasmat, maar wordt alleen gebruikt voor voetbal- en atletiek trainingen Toen we terug kwamen van de markt was de snoeiploeg hard aan het werk: 2 personen in de hoogwerker, 2 dames om gevallen takken in stukjes te zagen en de chauffeur van de hoogwerker. Geen personeelsgebrek blijkbaar. De dikkere takken worden opzij gelegd, de kleinere takjes worden door het personeel en sommige campingbewoners meegenomen.

Hoewel vandaag de zon scheen was het best fris, in het centrum was het druk, maar weinig toeristen. Wat opvalt is dat hier en in Oost Spanje op veel plaatsen de verwarming goed gebruikt wordt, veel kerken zijn zelfs verwarmd en ook de restaurants zijn goed verwarmd.

Woensdag 15 maart 2023:Verkiezingen in Nederland, wij hebben onze stembiljetten tijdig aan gemachtigden gegeven, dus onze stem gaat niet verloren. Een heel aangenaam zonnige dag vandaag. Terrasjesweer, maar eerst hebben we het busstation bezocht. We willen morgen met de bus naar het iets zuidelijker gelegen Guimaraes, maar de vertrektijden van de bus verkrijgen is nog een flinke klus. We vinden het busstation, een best groot terrein met veel busterminals en een groot ticket kantoor voor de diverse maatschappijen die het vervoer uitvoeren. Het personeel in het informatiepunt praat alleen Portugees, de man aan de balie is ook niet echt behulpzaam. Ik mag een foto maken van het bus schema, de bus vertrekt op terminal 16 of 17 en een kaartje kost 4 euro. De rit naar het centrum van Guimaraes zou ong. een uur duren. Nog naar de toeristeninfo gegaan om te kijken of die wat meer informatie hadden, maar die wisten helaas helemaal niets over busvervoer en vertrektijden.

We zijn nog naar de overdekte voedselmarkt gegaan, een prachtig vrij nieuw gebouw, maar veel stalletjes waren gesloten en er waren erg weinig klanten. Op onze weg naar een plein met terrasjes kwamen we voorbij een groot klooster, het gemeentehuis en de bibliotheek. Allemaal mooie oude gebouwen. Bij de kathedraal stonden drie kruisen met gekruisigden. Men is al heel erg bezig met pasen, ook de paas-straatversiering is al aangebracht.

Terrasjes waren goed bezet rond de middag. Op de camping is het erg rustig, 5 toerplaatsen bezet tegen de avond. Een koppel spechten hakt heel de dag luidruchtig in boomstammen op de camping. Vanavond gegeten in een lokaal restaurantje, we waren de enige eet-gasten, er kwamen wel een paar mannen voor een drankje. Ook hier wordt meer warm gegeten rond het middaguur. De barman en zijn vrouw runnen het café-restaurant. Prijs/kwaliteit waren in orde, alles heel eenvoudig maar het smaakte wel. Veel lelijke muren worden hier voorzien van schilderingen, street-art. Ziet er vaal heel leuk uit en verbergt in elk geval lelijke muren.

Salamanca

Zondag 12 maart 2023:De afgelopen dagen zijn we bij Salamanca gebleven, even lekker rustig, zeker voor Bubbles die al dat reizen in de bench niet kan waarderen. De camping is maar voor de helft in gebruik. Er is vorig jaar zomer brand geweest aan de buitenrand van het terrein. De schade aan sommige bomen en het hek wordt nu hersteld. Donderdagmorgen zijn veel kampeerders verder gereisd, pas vrijdagavond overschreden we het aantal van 15 overnachters weer, er kwamen meerdere Spanjaarden voor het weekend en vanavond overschrijden we de dertig weer. Veel Engelsen zijn vandaag aangekomen. Het heeft bijna alle dagen hard gewaaid en we hebben weinig zon gezien. Sinds donderdag hebben we geen regen meer gehad, soms was er wat zon. Zaterdag was heel de dag bewolkt, de 17 graden voelde eigenlijk kouder aan. We zijn elke dag naar de stad gefietst, de nieuwe fietsen bevallen prima, een hele verbetering na onze vorige 10 jaar oude e-bikes. We hebben alleen de overdekte voedselmarkt bezocht, bijna alle stalletjes bezet met vlees, vleeswaren, vis, groenten en fruit; we zijn hier al erg vaak geweest en hebben alle mooie gebouwen al eerder bezocht. . Het was erg rustig in het centrum, nagenoeg geen toeristen, tot gisteren en vandaag. Vandaag begon de dag al zonnig en uiteindelijk werd het ruim 22 graden, de wind was verdwenen. Een heerlijke dag dus. In de stad waren veel groepen toeristen en rond de middag waren alle terrassen op de Plaza Major goed gevuld. Ook in het park was het druk met wandelaars en sporters. Er zijn ook weer veel Aziatische toeristen, met mondmaskers. Dat mondmasker wordt dan vaak even afgedaan voor de foto. De Spanjaarden lijken ook geen afscheid te kunnen nemen van de mondmaskers. Je komt regelmatig mensen met mondmasker tegen, ouderen en jongeren. Vanmorgen zat er onderweg ergens een man alleen op een bankje, maar wel met mondmasker. Gisteravond een was gedaan, die was vandaag snel droog. We hebben inmiddels de gele kentekenplaat van de achterkant camper verplaatst naar het fietsenrek, Onze huidige buurman is zijn gele kentekenplaat verloren, die had gelukkig een witte plaat in zijn auto liggen en die zit nu op de voorkant van zijn auto. Het was vandaag de eerste dag dat we echt buiten konden zitten sinds we van huis vertrokken zijn. De weersvoorspellingen voor de komende dagen zijn niet fraai. Vanmorgen online de tolregistratie voor Portugal in orde gemaakt. Morgen gaan we naar Portugal.

Spanje bereikt

Zondag 5 maart 2023:In zonnig weer naar Spanje vanmorgen, het is zondag, rustig op de weg. We tanken diesel in Iruna, 1,50 Euro per liter. Via de N-121-A naar Pamplona. Opvallend veel vrachtverkeer voor een zondag, verder best rustig op de weg, wel mistig hier en daar. Via Pamplona zijn we naar Irache gereden. Daar ligt een groot klooster aan de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella. Het klooster maakt wijn, heeft een wijnmuseum en heel bijzonder: een tapkraan waaruit rode wijn komt. Het tappunt is bedoeld als drinkplaats voor de pelgrims.

Het was niet druk bij het klooster, dus parkeren geen probleem. Het klooster bestaat uit 2 binnenplaatsen en een enorme, sobere kapel. Het was er heel erg koud. De kapel dateert uit de 12e eeuw. Een gedeelte van het klooster is gerenoveerd, nog veel op te knappen blijft over. Er is een wijnmuseum met oude apparaten en gebruiksvoorwerpen die nodig waren bij het produceren van wijn. Aan de achterkant van het museumgebouw is een tappunt met water en rode wijn voor de dorstige pelgrims op weg naar Santiago de Compostella. In het museum staan echt oude gebruiksvoorwerpen voor het maken van wijn, zoals een druivenpers, bottelketels en apparaten om kurken op flessen te bevestigen. We kwamen een Amerikaanse dame uit Chicago tegen die met rugzak op weg was naar Santiago de Compostella. Ze had nog 3 weken tijd en ruim 600 km te gaan.

Na het bezoek aan het wijnklooster verder gereden naar de camping in Burgos. Na Logrono lagen er hier en daar nog resten sneeuw, resten van de gevallen sneeuw eerder de afgelopen week. De camping in Burgos is best goed bezet voor dit seizoen; er is vandaag een grote groep campers en campers van een NKC reis gearriveerd.

Maandag 6 maart 2023:Vannacht heeft het niet gevroren en vanmorgen was het wat vochtig buiten; miezerregen.

We zijn via binnenwegen en kleine oude dorpjes naar Palencia gereden. De dorpjes hadden soms smalle doorgangen in het centrum, maar er was nauwelijks verkeer.

Net buiten Isar passeerden we bermwoningen, ondergrondse woningen, nu niet meer bewoond, maar sommigen zo te zien gebruikt door zwervers en/of alcoholisten. In een van de woningen lagen twee kale matrassen. Sommige ruimtes waren alleen bereikbaar via een trap naar beneden. Bijna alle dorpjes hebben een massieve grote kerk. In sommige dorpjes ligt ook een kasteel, in Olmillos de Sasamón is dat kasteel in gebruik als hotel en restaurant.

Hier en daar fouragerende ooievaars op de groene akkers. De laatse 30 km tot Palencia waren vooral vlak landbouwgebied. Bij Palencia is geen camping, een tankstation biedt wel staanplaatsen aan op 10 minuten loopafstand van het centrum. Een netjes aangelegd gratis terrein met elektra, water, douche en toilet tegen betaling. Keurig geregeld. Het tankstation zelf is ook leuk versierd, er staan een paar grappig beschilderde oude auto's, in een ervan staat Elvis Presly met zijn gitaar. Op alle zuilen hangen bordjes van "route66" en er staat een bootje gevuld met fruit dat wordt bewaakt door Popeye. Wij zijn naar het centrum gelopen via een pad door een park. De Kathedraal is heel erg groot, was helaas niet open vandaag. Volgens de aankondiging zou hij wel open moeten zijn. Heel de stad was erg rustig, maandagrust?? Het centrum is niet zo groot en er is veel leegstand in de winkelstraten, maar de straten, pleinen en gebouwen zijn goed onderhouden. In een kloosterkerk zagen we een aparte ruimte voor de kloosterzusters om te bidden. We hebben in een horecazaakje bij de Plaza Mayor wat gedronken. Er was weinig horeca open. De zaak waar we wat dronken had een vlees- en visrestaurant, alle vlees en vis werd op houtskool gegaard, het restaurantdeel werd druk bezocht door vooral groepen mannen. Her en der in de stad zijn ooievaars nesten aan het bouwen, je ziet ze met takjes vliegen en soms zitten ze ergens hoog op een toren te klepperen. Tegen de avond scheen de zon nog een uurtje.

Op deze camperplaats betaal je elektra per 12 uur, na 12 uur weer 4 euro in de kast en je hebt weer 12 uur elektra. Zo zou het moeten werken, maar als je opnieuw betaalt voor de tijd om is verdwijnen je euro’s in het niets. Toen de elektra uitviel, slikte de kast de munten niet, geen elektra voor de nacht helaas. Niet echt erg want we hebben verlichting en verwarming door de accu.

Dinsdag 7 maart 2023:Vanmorgen slikte de elektrakast nog steeds geen euro’s, dwz: ze bleven ergens hangen. Bij het tankstation waartoe de camperplaats behoort gaan klagen en er kwam onmiddellijk een medewerker om het euvel te verhelpen. Na ontbijt en een heerlijke douchebeurt zijn we naar het centrum gelopen. Deze keer was de deur van de kathedraal we open. Helaas konden we alleen een voorportaal bezoeken, de rest was gesloten voor publiek. Er vinden al maanden restauratiewerkzaamheden plaats in de kathedraal. Daarna verder gelopen naar de overdekte voedselmarkt. Er waren in tegenstelling tot gisteren best veel mensen op straat vandaag. De stalletjes in de overdekte markt, vooral vlees, vis en groenten, waren goed bezet. Ergens in de stad in een gezellig zaakje een broodje gegeten. Wat opvalt is dat rond lunchtijd meerdere groepen mannen een borrel(of twee) komen drinken bij een bar, soms vergezeld van een enkele vrouw.

Het was heel de dag best zonnig, maar er stond een straffe koude wind. Geen weer om buiten te zitten. Tegen de avond stonden we met 17 op de camperplaats, de meesten op doorreis naar huis.

Woensdag 8 maart 2023:Daar overnachten op deze camperplaats gratis is, is het netjes om je brandstoftank bij vertrek te vullen bij de eigenaar, het tankstation. Dat hebben we gedaan. Inmiddels blijken we de witte kentekenplaat die op de fietsendrager hoort kwijt te zijn. Probleem: hoe komen we aan een nieuwe plaat, de plaat is verplicht, want door het fietsenrek is de camper-kentekenplaat niet zichtbaar. In Valladolid zit Norauto, een soort Halfords voor auto’s. Daarheen gereden en de medewerkers waren best behulpzaam. De taal was wel een probleem, maar google translate bracht uitkomst. Helaas konden zij geen plaat voor ons maken, kon alleen voor Spaans geregistreerde platen. Ze gaven ons wel het adres van een mega-automaterialenzaak aan de andere kant van de stad, die zouden wel een plaat kunnen maken. Een zeer behulpzame medewerker die alleen spaans sprak, maakte ons duidelijk dat ook zij geen kentekenplaat voor ons konden maken omdat het gewoon niet mag en omdat het apparaat dat de plaat maakt alleen spaans format kentekens accepteert. Hij heeft ons wel een blanco plaat verkocht. Nu wordt het zaak om letterstickers te vinden om op de plaat te plakken, dan kunnen we weer even vooruit en proberen een legale plaat te bemachtigen. Na de tocht via automaterialenzaken zijn we naar het iets zuidelijker Simancas gereden, Elk jaar rijden we wel voorbij die plaats en passeren dan een heel groot kasteel. Deze keer gaan we dat kasteel bezoeken. Er is een grote parkeerplaats dicht bij het kasteel, er stonden maar enkele auto’s. Het kasteel is goed onderhouden en vrij toegankelijk. Helaas is er maar een klein deel toegankelijk voor publiek. Het kasteel stamt uit de 15e eeuw en is sindsdien in gebruik als historisch archief, vooral gecompleteerd door Philips II.

Na ons bezoek aan het kasteel zijn we het dorpje ingelopen op zoek naar een broodje en koffie. Het dorpje heeft smalle straatjes en veel horeca was gesloten. Op de mooie Plaza Major stond een grote tafel met viooltjes in potjes. In het voorbijlopen zei een Spanjaard dat ik een plantje moest gaan halen bij die tafel, de viooltjes werden uitgedeeld aan alle vrouwen omdat het vandaag internationale vrouwendag is. Dus een potje viooltjes gehaald, sommige vrouwen hadden meerder potjes verdiend?, daarna een broodje en koffie gevonden in de plaatselijke taveerne. Een ouderwets, authentiek cafeetje met tegeltjes lambrisering, een groot restaurantdeel achter het cafédeel en een barman die zijn eigen bier wel lekker vond. Na de lunch onze tocht voortgezet naar de camping bij Salamanca. De camping is goed bezocht, veel Engelsen, de meeste bezoekers op terugreis naar huis aan hun zongebruinde huid te zien. Het is niet echt koud, maar het stormt al heel de dag. Sinds 18.00 regent het flink.

We zijn weer vertrokken!

Hallo en welkom.

Donderdag 2 maart 2023: Ruim 3 maanden verbleven we thuis sinds onze vorige reis. In die tijd vierden we kerst, moest er bij onze dochter geklust worden, waren we sportief bezig, ontvingen en bezochten we vrienden en familie. We vierden mijn verjaardag, bezochten de tandarts voor controle en reparatie van een verbrokkelde kies. De camper is getaxeerd en wij kregen onze jaarlijkse medische APK. We ruilden onze 10 jaar oude e-bikes in voor een moderne versie.

Ook Bubbles heeft haar jaarlijkse controle en inentingen gehad. De dagen lengen en dus tijd om op reis te gaan.

Tomtom bleef de laatste dagen niet op zijn vaste plateau staan, de zuignap liet na een uurtje los en tomtom viel om. Lastig, want dan wordt ie onbruikbaar. Ergens de tip gelezen om wat vaseline tussen de zuignap en het plateau te smeren en ja hoor, Tomtom is vandaag netjes recht blijven staan.

Vanmorgen reden we thuis weg bij een wolkenloze hemel, zonnig maar koud. In Antwerpen even wat langzamer moeten rijden op de ring, maar geen files, we bereikten binnen 2 uur na vertrek de Franse grens. Soms zit het verkeer niet tegen. Onderweg heel veel groene landschappen, soms wit bloeiende struiken. Hier en daar biddende roofvogels, zo te zien hadden die wat moeite om voedsel te vangen.

We zijn naar Gisors gegaan, een kleine plaats ten noordwesten van Parijs. Net na drie-en kwamen we aan op de kleine maar mooie gemeentelijke camperplaats. Via een betaalpaal rijd je binnen, elektra inbegrepen in de dagprijs.

Lopen naar het dorpje was geen optie, Thieu heeft een onwillige dikke knie. Dus met de fiets. Het dorp is een heel mooi oud dorp met heel veel vakwerkhuizen, een kasteel wat meer op een fort lijkt en een Mega grote kerk.

De kerk is gebouwd in de 13e eeuw, 300 jaar later verbouwd en nog later gerenoveerd. Het lijkt alsof er een stukje kasteel bij de kerk gevoegd is. De kerk is ook erg hoog. Er zijn meerdere ruimtes en zijkapellen, in een ervan zit een bijzonder ogend trappenhuis. Sommige pilaren zijn erg mooi versierd met in beton uitgehouwen taferelen. Ook de buitenkant is het bekijken waard. Aan de zijkant ter hoogte van het dak zijn veel uitsteeksels, vaak een draak of een ander eng beest.

Vanavond als besluit gegeten bij de Italiaan, een leuk restaurant, lekker eten. Ook hier zijn de prijzen gestegen ruim 6 euro voor een glas wijn.

Vrijdag 3 maart 2023:Heel rustige maar koude vriesnacht in Gisors,al vroeg reed er een auto weg van de naast gelegen gemeentecamping aan het meer. Die camping ziet eruit als een bouwvallig kamp: veel verlaten en bouwvallige sta-caravans, sommige zien er redelijk onderhouden uit en worden bewoond. Er lijken meerdere vaste bewoners te verblijven op de camping, het sanitair is echter gesloten tot april maar de toegangspoort is wel open. Onze fietsen weer op het fietsenrek zetten was een lastige, wilde niet meteen lukken. Fietsen en fietsenrek zijn nieuw, dus nog even wennen. We zijn via smalle nationale wegen naar Chartres gereden, de meeste dorpjes die we passeerden waren oud en hadden hele smalle wegen door de bebouwde kom. Wel een leuke route om te rijden. Gedeeltelijk glooiend landschap met veel landbouwgrond. Veel velden kleurden al groen, veel koolzaadvelden gezien. Koolzaad kweken moet enorm populair zijn gezien de hoeveelheid ingezaaide velden. In Mantes la ville staat een enorm kerkgebouw aan de rivier. In Chartres zijn we gestopt voor de lunch bij een groot winkelcentrum. Toen we de parkeerplaats verlieten zaten er veel vogeltjes in het gras te fourageren. We hebben 3 rondjes rotonde gereden om te ontdekken dat de vogeltjes spreeuwen zijn. Vervolgens verder richting Poitiers. Ten zuiden van Tours was het erg druk, leverde wat vertraging op. Uiteindelijk waren we om 18 uur bij Poitiers. We hadden gisteren een plek bij een restaurant gereserveerd voor 19.00, dus we waren ruim op tijd. Bij dat restaurant kun je voor de ingang parkeren. Het is een gezellige plek met lekker eten, het kraanwater bij ons maal smaakte helaas naar chloor. Voor de nacht zijn we naar de officiële camperplaats bij het “Lac de Saint Cyr gereden”. Er waren nog 12 andere campers voor de nacht.

Zaterdag 4 maart 2023:Doodstil was het vannacht, wel een beetje vorst en de maan scheen.Na het ontbijtzijn we naar een camping in Urrugne, vlakbij de Spaanse grens gereden. Ondanks dat het zaterdag was was er veel vrachtverkeer, vooral Spaanse en Portugese vrachtwagens. Die proberen mogelijk Spanje te bereiken voor de zondag aanbreekt. In Frankrijk mag vrachtverkeer op zondag niet de weg op. Veel parkeerplaatsen stonden al goed vol, de tachograaf speelt ook een rol bij rusttijden. Vandaag weer overwegend zonnig, maar heiÏg weer. In de buurt van Biarritz stond veel Mimosa in bloei. Op de camping aangekomen nog even in de zon kunnen zitten, er was geen wind. De camping heeft ong. 50 gasten voor de nacht, de meesten op doortocht. Een aantal caravans zijn er ook. De gasten zijn Duits, Frans, Engels, Nederlands en een enkele Belg en een Zweed. Een aantal is op weg naar huis na hun overwinterperiode. Niet iedereen is erg enthousiast over het weer van de afgelopen maanden.

Leuk dat je met ons meereist en laat gerust af en toe eens een berichtje achter! !