bubbles-lente2023.reismee.nl

Algarve

Maandag 3 april 2023:Eerst om boodschappen bij de Lidl en vervolgens stonden we voor elven bij het camperpark Falesia. We hadden geluk: kregen een plek, niet de mooiste, maar allez, we staan. Voor het middaguur stond het park weer vol. Er staan veel hele grote campers op dit park. We waren eerder in deze buurt, maar toen hadden we regenweer. We zijn na de lunch naar het kliffenstrand gelopen, via een lange trap bereik je het strand. Her en der lagen wat strandgasten, er waren ook vissers: ze gooien hun angel in zee en zetten de hengel vast en wachten. Geen idee of ze ooit wat vangen; een van de vissers had 4 hengels uitstaan. De rotsen zijn kleurig, heel erg mooi om te zien. Om de paar honderd meter kun je via een een trap van en naar het strand. Vervolgens wilden we naar Vilamoura, het volgende dorp, fietsen. Dat lukte niet echt, alle wegen die we inreden liepen dood. We kwamen terecht op een fraai terrein, heide en bos mix. Hier en daar stond een verdwaalde camper te recre-eren, vast niet legaal. Een boete voor illegaal overnachten is best duur in Portugal. Na 3 doodlopende wegen hebben we het opgegeven voor vandaag.

Dinsdag 4 april 2023:De nacht was niet echt rustig: ergens diep in de nacht werden de vuilniscontainers met veel kabaal geleegd en al vroeg bewoog er van alles in onze buurt. De ondergrond is grind, dus erg gehorig bij beweging. Vanmorgen weer wat uitrijdend verkeer en al snel stond er een rij nieuwe liefhebbers voor een plekje. Vandaag hebben we de goede weg naar Vilamoura gevonden; via een zandweg door duin en bosgebied. Er groeien op de velden veel klaprozen en een soort gladiooltjes. De gladiooltjes schijnen eigenlijk lelies te zijn. In elk geval met de overige begroeiing een mooi kleurig geheel. Vervolgens nog over een voetgangersbrug en je bent bij de jachthaven en golfbaan van Vilamoura. Vilamoura heeft een grote jachthaven met veel grote jachten, rond de haven liggen heel veel restaurantjes en “Pubs”, Heel veel toeristen, voor het overgrote deel Engelsen, geen wonder dat alles gericht is op de Engelsen. Op de terugweg hebben we in een strand restaurant wat gedronken, Nederlandse prijzen betaalden we daar. Dicht bij de camperplaats ligt een klein restaurantje met eenvoudig eten tegen schappelijke prijzen, de eigenaar is een vriendelijke Portugees.

Woensdag 5 april 2023:We zijn vanmorgen via route nationalnaar Tavira gereden. In Loulé hebben we een rondje gereden, de richting aanduiding was ons niet helemaal duidelijk. Toen we rond de middag arriveerden in Tavira was er ruime keuze in staanplaatsen. Na installatie zijn we naar Cabanes de Tavira gefietst voor een lunch in de vitamine bar. Leuke tent gerund door 2 dames. Er is in deze regio duidelijk al lang geen of weinig regen gevallen, alles ziet er droog uit, zelfs de zoutpannen zijn opgedroogd. Bij een van de zoutpannen landden opeens 3 bijeneters, een kleurige vogel die we nooit eerder hebben gezien.

Donderdag 6 april 2023: Na 1 uur vannacht reden er opeens enkele campers over het terrein, de gesloten slagboom was voor deze mensen geen beletsel. Het zijn bijna altijd Spanjaarden die vroeg in de nacht nog een plek zoeken. Vanmorgen een praatje gemaakt met onze Duitse buren, zij zijn opgegroeid in de toenmalige DDR maar al jong weten te ontsnappen, rijdend in een Trabantje. In Hamburg hadden ze een aanrijding met een mercedes en dat betekende gelijk het einde van het Trabantje. Zij hebben tot hun pensioen in Hamburg gewerkt en gewoond.

We zijn naar de overdekte voedselmarkt geweest, veel lege stalletjes, maar toch meer bezoekers dan we in November zagen. Bij de Lidl was het heel erg druk en in het centrum ook. Morgen begint voor de Portugezen eigenlijk de pasen al. In het camperpark heel veel Spanjaarden en wat Portugezen met kinderen. Tegen de avond was het Park helemaal vol, geen lege plek meer te vinden, moeilijk te begrijpen blijkbaar want laat op de avond reden er weer meerdere campers een rondje op zoek naar een plek. De gesloten slagboom met het bordje “complet” wordt gewoon geopend. Vanmiddag naar een kapster geweest, de dame sprak veel talen, ze had jarenlang in de VS gewoond. Ze heeft, ondanks mijn aanwijzingen, er weer een bijzonder kapsel van gemaakt helaas. Vanmiddag was er een Halo om de zon: een kring met een buitenrand die qua kleuren lijkt op een regenboog. Best bijzonder om te zien, schijnt een vooraankondiging voor een warmtefront te zijn. We zijn gaan eten in een klein restaurantje in een smal zijstraatje in het centrum, gelukkig hadden we gereserveerd want het was er heel erg druk; ook alle tafeltjes op straat waren bezet, alles op reservering. Heerlijk gegeten, maar de keuken had het er druk mee, lange wachttijd voor er iets op tafel kwam.

Vrijdag 7 april 2023:Toen we vanmorgen richting Santa Luzia fietsten bleek er een hele grote weekmarkt dicht bij de camping te zijn. Het was er behoorlijk druk en alle aanwezige eettentjes waren al druk bezocht. De markt zelf bestond vooral uit stalletjes met kleding, wat planten en een gang met wat voedsel zoals kaas en fruit.

Na een rondje over de markt zijn we alsnog naar Santa Luzia gefietst, het 5 km verderop gelegen vissersdorp. De terrassen en restaurantjes waren goed bezocht, maar verder was er weinig te beleven in het vissersdorp. Er is zelfs geen echt centrum. Wel bestaat het dorpje uit veel hele smalle straatjes. Bij de vissershuisjes was het ook rustig, een enkel huisje waar iemand aanwezig was, maar er werd niet aan de netten gewerkt. Goede vrijdag vandaag en dan wordt er niet gewerkt in Portugal, alleen de horeca en supermarkten draaien op volle toeren. Zelfs de wasmachines bij de “self-wash” bij het tankstation waren niet in gebruik. Om 14.00 dus een machine gevuld, na een half uur was de was klaar en door zon en wind kwam alles om 17.00 ook weer kastdroog van de waslijn.

Paul

Hey Martine en Thieu,
Weer een leuk verhaal en ook mooie details ,zoals van die huizen en ook die bijeneters.
vond die spelonken op die kliffen wel erg gevaarlijk als daar bubbels invalt is ie wel gelijk kwijt.
wat je haarbos betreft : die kapsters halen daar toch wel een hoop inspiratie uit om er wat bijzonders van te maken . was al eens eerder gebeurt als ik me niet vergis!
nog een mooie voortzetting van jullie reis, het begint hier nu te regenen. ongeveer 14 graden. zaterdag en 1ste paasdag was het mooi weer. A.s week weer behoorlijk wisselvallig.
Knie gaat goed, Hoop met Pinksteren weer mee te kunnen lopen. salut , Paul