bubbles-lente2023.reismee.nl

Via Ciudad Rodrigo naar Frankrijk

Donderdag 13 april 2023: Vanmorgen begon de dag koud en zonnig, We zijn na het ontbijt vertrokken naar Spanje. Eerst tanken, dn boodschappen bij de Lidl en voor tienen op weg Naar Ciudad Rodrigo. Totaal minder dan 100 km, maar in Spanje is het een uur later dan in Portugal, dus het was net voor het middaguur dat we parkeerden op een mooie camper parkeerplaats dicht bij het historisch centrum van Ciudad Rodrigo. De stad en het stadscentrum zijn niet groot, het oude centrum is geheel ommuurd. Poorten in de muur geven toegang tot het centrum. Ook hier veel heel smalle straatjes en veel oude gebouwen. De meeste gebouwen wel goed onderhouden. We hebben de kathedraal bezocht, een imposant en indrukwekkend massief gebouw, gedeeltelijk gebouwd in de 13e eeuw een gedeelte gerealiseerd in de latere eeuwen. Het kathedraalbezoek bevat ook een bezoek aan een museum en de binnenplaats, “Cloister” wordt dat genoemd. We dachten heel lang dat een Cloister het hele klooster omvatte. Heel veel prachtige details in deze kerk, maar ook op een aantal gebouwen in de stad. Het bezoek omvat dan ook een museum, gedeeltelijk religieus museum en de kloostertuin. Er zijn meerdere pleinen in het stadje en natuurlijk de Plaza Major met het mooie gemeentehuis.

Na de lunch op een van de pleintjes zijn we verder gereden naar een camping bij Salamanca.

Maandag 17 april 2023: De camping in Salamanca had best wat klanten, vooral mensen op doortocht naar….. veel UK gasten. Het weer afgelopen donderdag was wat bewolkt en een koude wind, dus we hebben Salamanca centrum deze keer niet bezocht. We zijn op vrijdag de 14e gaan lunchen in een lokaal cafeetje. Toen we aankwamen was het er gezellig druk met mensen uit de buurt. Om 13.00 was heel het cafeetje verlaten, nou ja op ons na. Iedereen verdwenen voor hun warme middagmaal elders. Via een rondje Ile de Soto teruggefietst naar de camping. In het park (Ile de Soto) onder een groot afdak is een fiets reparatieplek: een heleboel gereedschap per stuk vastgemaakt met een stevige kabel aan een paal, een paar dragers om de fiets aan op te hangen en een waterslang om de fiets schoon te spuiten. Alles beschikbaar gesteld door de gemeente. Op zaterdag de 15e april zijn we naar het 120 km noordelijker gelegen Tordesillas verhuisd. De camping was nog goed bezet, had nog wat Spaanse paasvakantie gasten en er stonden ook wat tenten en fietstoeristen met tenten. In het stadje was het gezellig druk: de Plaza Major stond deze keer vol met tafeltjes die allen bezet waren. We hebben wat gedronken op een van de terrassen, de ober sprak alleen maar Spaans, maar hij was bijzonder behulpzaam. We wilden tegen de avond in een aardig uitziend restaurant wat eten, toen bleek de keuken pas vanaf half negen geopend te zijn. Dat is voor ons Nederlanders wat laat voor het avondeten. Gelukkig serveerden de buren wel eerder eten.

Op Zondag 16 april dan weer verder naar Burgos. Een rit van ong. 150 km. Niet echt druk op de weg, wel veel vrachtverkeer voor een zondag. Het is een droge streek en de akkers werden op veel plekken beregend. Er lopen ook veel kunstmatig aangelegde irrigatiekanaaltjes tussen de velden door. Die kanaaltjes waren in gebruik met stromend water. Ruim voor de middag arriveerden we op de camping in Burgos, de camping was heel druk bezet. We vonden een plek naast een Nederlandse caravan. Na installeren zijn we naar de stad gefietst door het park tussen de camping en het centrum: Overal veel mensen op de been en in het centrum was het heel erg druk. Opvallend veel ouderen in een rolstoel waren met begeleiding op straat. Een Fanfare stapte al musicerend met ferme pas door de stad. Een gezellig beeld. We zagen ook wat begeleide groepen toeristen rondwandelen en de terrassen waren goed bezet. Nog een extra fietsrondje door het park dan maar vanwege het mooie weer. In het park zijn diverse picknickplekken; er werd door groepen ge-bbq’t, gevoetbald, kinderen deden spelletjes en er werd een kinderverjaardag gevierd. De gemeente faciliteert dan ook mooie wandel- en fietspaden, grote speelweiden, picknicktafels, soms zelfs onder een overkapping. Er zijn overal heel erg veel zwaluwen en mussen. Ze vliegen heel de dag druk rond. Het terras van het campingrestaurant zat weer helemaal vol met dagjesmensen en wandelaars uit de buurt. Sinds vorige week had ik hoofdpijnklachten, steeds een loopneus en niesbuien en was regelmatig duizelig, vooral "s-nachts. Die klachten zijn nu gelukkig weer verdwenen. Onze campingburen zijn op weg voor een rondje noord en midden Portugal, ze hebben voor het eerst alle tijd om te reizen.

Vandaag 17 april zijn we vanuit Burgos naar Urrugne in Frankrijk gereden en ook hier is de camping goed bezet, veel Nederlanders en Fransen en allerhande andere nationaliteiten. Onderweg viel op hoe mooi groen het landschap is, de bomen krijgen inmiddels ook bladeren. Hoewel het maar 15 graden was, was het heerlijk weer. Er was bijna geen wind.

Wim

Goed en mooie weergave van jullie reis, en geen typ foutje!!
Goede reis verder.

Hilde

Weer een mooi verslag van jullie reis.
Hier op het moment alles rustig.
Vandaag naar de opticien.
Nog veel plezier.

Paul

Inderdaad mooi verslag en misschien geen typfout maar dan toch wel een datum foutje ,want van donderdag 13 april naar 17 april leek me wat te snel gegaan, gezien hetgeen je daar tussen beschreef. Ik moest een paar maal schakelen om het te snappen !! Dat centrum van Ciudad Rodrigo was echt wel de moeite waard om te bezoeken.
Opgeknapt en nu weer richting huiswaarts, goeie reis