bubbles-lente2023.reismee.nl

Naar de Algarve

Woensdag 29 maart 2023:Maandagmorgen zijn we vanuit Beja naar Lagos in de Algarve gereden. We reden een landelijke route, veel fruitteelt en enkele kilometers verder heel veel olijfbomen. We zijn nog even naar de stuwdam van Roxo gereden. Een groot mooi stuwmeer. Bij de stuwdam op een groot grasveld stonden meerdere campers. Het was ook een mooie stille plek. Er was verder weinig bijzonders te zien, het was er wel druk met kwetterende vogeltjes, Spaanse mussen. Ze lijken wat op onze huismus, maar hun lijf is lichter van kleur. Naarmate we zuidelijker komen, zien we ook weer bloeiende mimosa. Enkele kilometers te noorden van Portimao passeren we een ooievaarsveld: heel veel broedende ooievaars in nesten op lage palen en in bomen, blijkbaar een voedselrijke omgeving voor deze majestueuze beesten.

De camping bij Lagos heeft maar weinig gasten, voornamelijk Duitsers. We vinden snel een plekje. We zijn dinsdag naar de rotskust gefietst. Mooi zonnig weer en al best wat badgasten op het strand. Op de terugweg moesten we een flinke heuvel op, dat was ook voor onze fietsen wat teveel, we hebben een tiental meters moeten lopen.

Vandaag naar het centrum van Lagos gegaan, zonnig weer en veel mensen op de been; we strijken neer op een terrasje dat alleen Nederlands talige obers blijkt te hebben. Bij het boodschappen doen komen we onze Duitse buurman tegen en opeens hebben we een borrelafspraak voor de avond. Vroeg diner dan maar in Praia de Luz. We delen een heerlijke maaltijdsalade en een kom frietjes als avondmaal. Ook in Praia de Luz zijn veel Engelsen, het kerkje daar heeft elke zondag een Anglicaanse dienst, speciaal voor de Engelse toeristen. Het werd een heel gezellige avond met de Duitse buren. Zij gaan op weg naar het noorden. Wij gaan morgen ook verder.

Vrijdag 31 maart 2023:We zijn naar Albufeira verhuisd, heel veel plek op de camping, maar de bezette plekken worden veelal bezet door overwinteraars, vooral nog veel Engelsen. We hebben het deze keer wat minder getroffen met de buren. Engelsen die hun honden los laten lopen en vervolgens piesen die honden tegen alle paaltjes en vuilnisbakken. Een bijzonder Duits koppel staat op de volgende plek, ze hebben wel nog een woning in Duitsland maar willen eigenlijk geen verplichtingen meer en willen liever niet terug. Het weer is wel lekker zonnig en in het centrum van Albufeira is het heel druk. Bijna alle horeca geopend en veel toeristen, vooral Engelsen met kinderen. Ook het strand wordt druk bezocht.

Vandaag was het heel de ochtend bewolkt bij een wat koude wind. We zijn via smalle binnenwegen naar het “Algarve Shoppingcentrum” gefietst; een leuke route. In het winkelcentrum vonden we niks van onze gading, dus via een andere binnenweg terug naar de camping. Laat in de middag verdwenen de wolken.

Zaterdag 1 april 2023: Een bewolkte start van de dag en weer veel wind. Eerst maar een was gedaan, goed droogweer met al die wind. Een aantal Engelsen is aan het inpakken, ze gaan terug naar huis, soms via een omweg door Frankrijk. Degenen met alleen een Engels paspoort moeten na 3 maanden vasteland weer naar huis, degenen met een Iers paspoort hebben minder haast. Op de camping zijn wat Portugese gezinnen neergestreken voor het weekend. In het centrum zijn veel Engelse weekend gasten gearriveerd; veel groepjes Engelse mannen. Vanmorgen voor de lunch had een aantal al een biertje teveel gedronken. In een soort Lounge café zaten Engelse (alleen)mannen op een groot scherm naar Engels voetbal te kijken, blijkbaar heel belangrijk op vakantie. Naast de camping liggen 5 Padel-banen, het populaire alternatief voor tennis. 3 ervan zijn inmiddels overdekt. Ze zijn duidelijk populairder dan de eerdere tennisbanen, de overlast voor de camping lijkt nihil.

Zondag 2 april 2023:Vandaag wat minder wind en wat meer zon, In het centrum erg rustig, de zuipploegen zijn verdwenen en er wordt ook geen voetbal gekeken. We ontmoeten een stel Schotten met kind die een weekendbezoekje Albufeira doen. Goedkoper dan een weekend een stacaravan in Engeland volgens het Schotse koppel. Er zijn 2 campers uit Ijsland gearriveerd op de camping. Toch bijzonder denken wij. Morgen willen we verhuizen naar een camperplaats bij een mooi kliffen strand 12 kilometer verderop. Hopelijk is er plek, want de plekken daar zijn erg in trek.