bubbles-lente2023.reismee.nl

Via Beja naar Guarda

Maandag 10 april 2023: Een rustig paasweekend was het, weinig gezien van paas aktiviteiten in de stad. We zijn naar Cabanes de Tavira gefietst, een aantal zoutpannen die opgedroogd waren stonden nu weer vol zeewater. In de buurt van de jachthaven richting Ilha de Tavira stond een grote kolonie flamingos’s in de zoutpannen. Het zijn toch altijd prachtig uitziende statige vogels. De wind blijft fris, maar de temperatuur is prima, de camperplaats is elke avond vol. Gister en vanmorgen zijn de meeste Spanjaarden en Portugezen vertrokken. Wij zijn via een hele mooie afwisselende route naar Beja gereden. Een paar kleine dorpjes onderweg, veel bergachtig gebied en een goed gevuld stuwmeer. Er groeit hier in de bermen heel erg veel vlinderlavendel, jammer genoeg heel weinig vlinders te zien. We zijn gestopt in Mertola. Lunchtijd en als je Mertola vanuit het zuiden nadert kijk je al tegen een enorm castilio/fort aan boven op een berg. Mertola heeft een heel oud centrum met smalle straatjes, de kerk en het kasteel hebben veel moorse invloeden. De kerk heeft ook een paar moors uitziende torentjes. Helaas was bezichtiging op maandag niet mogelijk. De gemeentelijke overdekte markt was leeg, maar had wel een cafeetje. Er stond een groot bord bij de ingang met hun aanbod in het portugees en ….. in het Nederlands. De plek voor onze lunch vonden wij. We kwamen terecht in een piepklein hok met een barretje en een piepklein bijzonder buitenterrasje met een prachtig uitzicht. De barman sprak alleen Portugees, maar koffie en een tosti was snel besteld. Er stonde en zaten wat mannen voor hun aperitiefbiertje. In Portugal drinken veel mannen voor de lunch bier in een cafeetje. Mogelijk gaan ze daarna thuis eten, dat weten we niet. Overal in deze streek wonen erg veel zwaluwen. Veel nestjes onder tegen dakpannen en mogelijk zijn er inmiddels jongen, een drukte met af en aan vliegen en gekwetter van belang. Na de lunch zijn we verder gereden naar Beja. Onderweg ook veel druivenvelden, opvallend dat veel druivenstruiken inmiddels bladeren hebben, maar toch niet alle. Verschillende druivenrassen misschien? We waren enkele weken geleden ook al een dag In Beja. Inmiddels is een gedeelte van het sanitair gerenoveerd; dwz, de waterleidingen zijn vervangen en ipv 2 afsluitertjes op koud en warm water in de douche zijn er nu heuse een-greeps douchekranen. We zijn gaan eten in restaurante Dona Maria. Heerlijk eten voor een schappelijke prijs.

Dinsdag 11 april 2023: Pasen is voorbij dus iedereen weer aan het werk. Naast de camping in Beja wordt gebouwd en vanmorgen waren er al op tijd bouwactiviteiten met bijbehorend geluid. We zijn op tijd vertrokken, een rit van bijna 400 km is het plan. De eerste helft willen we landelijk rijden, deel 2 wordt dan autoweg. Een leuke rit met afwisselend landschap, In Evora blijkt een grote weekmarkt te zijn, helaas geen tijd om die te bezoeken. Na Evora is er vele kilometers vrij vlak landschap met vooral veel weilanden, soms mestvee. Weinig bebouwing en weinig dorpjes. Uiteindelijk wordt het weer heuvelachtig en duidelijk droog. Weinig landbouwactiviteiten in de droge steenachtige gebieden. We komen voorbij het stuwmeer van Maranhao, het meer is goed gevuld. Tegen lunchtijd willen we wel even stoppen voor een kop koffie. Dat blijkt een lastig verzinsel, maar in Nisa is er een cafeetje open. We vonden eerder wel een restaurant, maar die serveren alleen complete menu’s rond de middag. Na koffie met een tosti vervolgen we de rit via een rotsachtig landschap. We zagen ook ergens een deel verbrandde bomen en struiken. In hete droge zomers heeft Portugal vaak last van bosbranden. Via een deel autosnelweg komen we tegen vieren aan op de gemeentecamping in Guarda. Een heel kleine camping naast een park met een mooie fontein. Guarda is de hoogst gelegen (ommuurde) stad van Portugal. We hebben even in de zon gezeten, maar het was er best fris.

Woensdag 12 april 2023: Vanmorgen was het koud, donker, veel wind , 11 graden en regenachtig. Winterkleding maar weer opgespoord. Het temperatuurverschil is wel erg groot: van 26 graden in minder dan 48 uur naar 11 graden, brrr. We zijn om half elf toch naar het centrum gelopen. Het was er heel erg rustig. De kathedraal is een enorm massief gebouw , de bouw gestart in 1390, is in 1517 voltooid; gebouwd in de voor die tijd gebruikelijke gotische stijl met invloeden vanaf de bouwwerf van het Klooster van Batalha. Een echt massief gebouw, veel grafstenen in de kerkvloer. De laatste dateert uit 1903. Er zijn een aantal kerkbankjes voorzien van elektrische warmtekussentjes, alleen op bijzondere feestdagen tijdens de mis in gebruik. De kerk wordt verder niet verwarmd. De rest van het centrum bestaat uit erg smalle straatjes en veel vervallen oude gebouwen. We hebben nog een mooie middeleeuwse toegangspoort in de stadsmuren gevonden. Helaas heeft het tot 16.00 af een aan geregend en is het 11 graden gebleven, er was niemand op straat. Op de camping staan inmiddels 12 kampeermiddelen, er is alleen nog plek voor tenten.