bubbles-lente2023.reismee.nl

Braga

Dinsdag 14 maart 2023: Na een zeer onrustige nacht, Bubbles bleef onrustig rondlopen, zijn we gisteren met zon vertrokken in Salamanca. In Villa Mayor stond bij de ingang van het dorp een soort bewerkte totempaal van steen. Bij Ledesma bouwden ooievaars nesten, er waren veel minder ooievaars dan in voorjaar 2022. Langs de weg werden het struikgewas en lage bossages gesnoeid cq. geheel verwijderd door gemeentwerkers en vervolgens ter plekke opgestookt. Milieubewust? We reden langs het stuwmeer van Almendra, daarin stond vorig jaar nauwelijks water, nu hebben we de indruk dat het meer beter gevuld is. In de buurt van het meer vliegen veel grote vogels, het zijn vale gieren. Veel groen landschap en water in de sloten en waterloopjes. Het koolzaad bloeit op veel plekken uitbundig. Hier is veel regen gevallen de laatste tijd.

We steken de Douro over en rijden daar ook Portugal binnen. De Douro rivier is de grens. Tegen lunchtijd zijn we gestopt in Villa Flor, een klein plaatsje waar we vorig jaar bij toeval terecht kwamen. We hebben in hetzelfde theehuisje een heerlijke tosti gegeten. Bij Vila Real reden we door een hele lange tunnel en werden daarna verrast door een flinke regenbui. Raar fenomeen; de tolweg die we reden wisselde blijkbaar van beheer: deel 1 was controle contactloos via controle kenteken, deel 2 was tol betalen via tolpoortjes. Gelukkig was het in Braga droog. Bij aankomst op de camping waren veel plekken niet beschikbaar ivm snoeiwerkzaamheden. Weinig kampeerders in dit seizoen, dus een plekje snel geregeld. 16 amp. Elektra, dus de kou kan verdreven worden met ons elektrisch kacheltje. Een van de vaste bewoners van de camping herkent ons. De man loopt moeilijk, had al in november 2022 een wond aan zijn been. De wond is nog steeds niet genezen. Inmiddels verblijft er ook een Zweed, hij is vervroegd met pensioen gegaan en trekt met caravan en hond door Europa.

Vandaag was er weekmarkt bij het oude stadion, een best grote markt, echter geen groenten te koop. Er is een deel waar men vooral 2e hands kleding verkoopt, daar was het druk. Het stadion heeft een perfekt onderhouden grasmat, maar wordt alleen gebruikt voor voetbal- en atletiek trainingen Toen we terug kwamen van de markt was de snoeiploeg hard aan het werk: 2 personen in de hoogwerker, 2 dames om gevallen takken in stukjes te zagen en de chauffeur van de hoogwerker. Geen personeelsgebrek blijkbaar. De dikkere takken worden opzij gelegd, de kleinere takjes worden door het personeel en sommige campingbewoners meegenomen.

Hoewel vandaag de zon scheen was het best fris, in het centrum was het druk, maar weinig toeristen. Wat opvalt is dat hier en in Oost Spanje op veel plaatsen de verwarming goed gebruikt wordt, veel kerken zijn zelfs verwarmd en ook de restaurants zijn goed verwarmd.

Woensdag 15 maart 2023:Verkiezingen in Nederland, wij hebben onze stembiljetten tijdig aan gemachtigden gegeven, dus onze stem gaat niet verloren. Een heel aangenaam zonnige dag vandaag. Terrasjesweer, maar eerst hebben we het busstation bezocht. We willen morgen met de bus naar het iets zuidelijker gelegen Guimaraes, maar de vertrektijden van de bus verkrijgen is nog een flinke klus. We vinden het busstation, een best groot terrein met veel busterminals en een groot ticket kantoor voor de diverse maatschappijen die het vervoer uitvoeren. Het personeel in het informatiepunt praat alleen Portugees, de man aan de balie is ook niet echt behulpzaam. Ik mag een foto maken van het bus schema, de bus vertrekt op terminal 16 of 17 en een kaartje kost 4 euro. De rit naar het centrum van Guimaraes zou ong. een uur duren. Nog naar de toeristeninfo gegaan om te kijken of die wat meer informatie hadden, maar die wisten helaas helemaal niets over busvervoer en vertrektijden.

We zijn nog naar de overdekte voedselmarkt gegaan, een prachtig vrij nieuw gebouw, maar veel stalletjes waren gesloten en er waren erg weinig klanten. Op onze weg naar een plein met terrasjes kwamen we voorbij een groot klooster, het gemeentehuis en de bibliotheek. Allemaal mooie oude gebouwen. Bij de kathedraal stonden drie kruisen met gekruisigden. Men is al heel erg bezig met pasen, ook de paas-straatversiering is al aangebracht.

Terrasjes waren goed bezet rond de middag. Op de camping is het erg rustig, 5 toerplaatsen bezet tegen de avond. Een koppel spechten hakt heel de dag luidruchtig in boomstammen op de camping. Vanavond gegeten in een lokaal restaurantje, we waren de enige eet-gasten, er kwamen wel een paar mannen voor een drankje. Ook hier wordt meer warm gegeten rond het middaguur. De barman en zijn vrouw runnen het café-restaurant. Prijs/kwaliteit waren in orde, alles heel eenvoudig maar het smaakte wel. Veel lelijke muren worden hier voorzien van schilderingen, street-art. Ziet er vaal heel leuk uit en verbergt in elk geval lelijke muren.