bubbles-lente2023.reismee.nl

Spanje bereikt

Zondag 5 maart 2023:In zonnig weer naar Spanje vanmorgen, het is zondag, rustig op de weg. We tanken diesel in Iruna, 1,50 Euro per liter. Via de N-121-A naar Pamplona. Opvallend veel vrachtverkeer voor een zondag, verder best rustig op de weg, wel mistig hier en daar. Via Pamplona zijn we naar Irache gereden. Daar ligt een groot klooster aan de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella. Het klooster maakt wijn, heeft een wijnmuseum en heel bijzonder: een tapkraan waaruit rode wijn komt. Het tappunt is bedoeld als drinkplaats voor de pelgrims.

Het was niet druk bij het klooster, dus parkeren geen probleem. Het klooster bestaat uit 2 binnenplaatsen en een enorme, sobere kapel. Het was er heel erg koud. De kapel dateert uit de 12e eeuw. Een gedeelte van het klooster is gerenoveerd, nog veel op te knappen blijft over. Er is een wijnmuseum met oude apparaten en gebruiksvoorwerpen die nodig waren bij het produceren van wijn. Aan de achterkant van het museumgebouw is een tappunt met water en rode wijn voor de dorstige pelgrims op weg naar Santiago de Compostella. In het museum staan echt oude gebruiksvoorwerpen voor het maken van wijn, zoals een druivenpers, bottelketels en apparaten om kurken op flessen te bevestigen. We kwamen een Amerikaanse dame uit Chicago tegen die met rugzak op weg was naar Santiago de Compostella. Ze had nog 3 weken tijd en ruim 600 km te gaan.

Na het bezoek aan het wijnklooster verder gereden naar de camping in Burgos. Na Logrono lagen er hier en daar nog resten sneeuw, resten van de gevallen sneeuw eerder de afgelopen week. De camping in Burgos is best goed bezet voor dit seizoen; er is vandaag een grote groep campers en campers van een NKC reis gearriveerd.

Maandag 6 maart 2023:Vannacht heeft het niet gevroren en vanmorgen was het wat vochtig buiten; miezerregen.

We zijn via binnenwegen en kleine oude dorpjes naar Palencia gereden. De dorpjes hadden soms smalle doorgangen in het centrum, maar er was nauwelijks verkeer.

Net buiten Isar passeerden we bermwoningen, ondergrondse woningen, nu niet meer bewoond, maar sommigen zo te zien gebruikt door zwervers en/of alcoholisten. In een van de woningen lagen twee kale matrassen. Sommige ruimtes waren alleen bereikbaar via een trap naar beneden. Bijna alle dorpjes hebben een massieve grote kerk. In sommige dorpjes ligt ook een kasteel, in Olmillos de Sasamón is dat kasteel in gebruik als hotel en restaurant.

Hier en daar fouragerende ooievaars op de groene akkers. De laatse 30 km tot Palencia waren vooral vlak landbouwgebied. Bij Palencia is geen camping, een tankstation biedt wel staanplaatsen aan op 10 minuten loopafstand van het centrum. Een netjes aangelegd gratis terrein met elektra, water, douche en toilet tegen betaling. Keurig geregeld. Het tankstation zelf is ook leuk versierd, er staan een paar grappig beschilderde oude auto's, in een ervan staat Elvis Presly met zijn gitaar. Op alle zuilen hangen bordjes van "route66" en er staat een bootje gevuld met fruit dat wordt bewaakt door Popeye. Wij zijn naar het centrum gelopen via een pad door een park. De Kathedraal is heel erg groot, was helaas niet open vandaag. Volgens de aankondiging zou hij wel open moeten zijn. Heel de stad was erg rustig, maandagrust?? Het centrum is niet zo groot en er is veel leegstand in de winkelstraten, maar de straten, pleinen en gebouwen zijn goed onderhouden. In een kloosterkerk zagen we een aparte ruimte voor de kloosterzusters om te bidden. We hebben in een horecazaakje bij de Plaza Mayor wat gedronken. Er was weinig horeca open. De zaak waar we wat dronken had een vlees- en visrestaurant, alle vlees en vis werd op houtskool gegaard, het restaurantdeel werd druk bezocht door vooral groepen mannen. Her en der in de stad zijn ooievaars nesten aan het bouwen, je ziet ze met takjes vliegen en soms zitten ze ergens hoog op een toren te klepperen. Tegen de avond scheen de zon nog een uurtje.

Op deze camperplaats betaal je elektra per 12 uur, na 12 uur weer 4 euro in de kast en je hebt weer 12 uur elektra. Zo zou het moeten werken, maar als je opnieuw betaalt voor de tijd om is verdwijnen je euro’s in het niets. Toen de elektra uitviel, slikte de kast de munten niet, geen elektra voor de nacht helaas. Niet echt erg want we hebben verlichting en verwarming door de accu.

Dinsdag 7 maart 2023:Vanmorgen slikte de elektrakast nog steeds geen euro’s, dwz: ze bleven ergens hangen. Bij het tankstation waartoe de camperplaats behoort gaan klagen en er kwam onmiddellijk een medewerker om het euvel te verhelpen. Na ontbijt en een heerlijke douchebeurt zijn we naar het centrum gelopen. Deze keer was de deur van de kathedraal we open. Helaas konden we alleen een voorportaal bezoeken, de rest was gesloten voor publiek. Er vinden al maanden restauratiewerkzaamheden plaats in de kathedraal. Daarna verder gelopen naar de overdekte voedselmarkt. Er waren in tegenstelling tot gisteren best veel mensen op straat vandaag. De stalletjes in de overdekte markt, vooral vlees, vis en groenten, waren goed bezet. Ergens in de stad in een gezellig zaakje een broodje gegeten. Wat opvalt is dat rond lunchtijd meerdere groepen mannen een borrel(of twee) komen drinken bij een bar, soms vergezeld van een enkele vrouw.

Het was heel de dag best zonnig, maar er stond een straffe koude wind. Geen weer om buiten te zitten. Tegen de avond stonden we met 17 op de camperplaats, de meesten op doorreis naar huis.

Woensdag 8 maart 2023:Daar overnachten op deze camperplaats gratis is, is het netjes om je brandstoftank bij vertrek te vullen bij de eigenaar, het tankstation. Dat hebben we gedaan. Inmiddels blijken we de witte kentekenplaat die op de fietsendrager hoort kwijt te zijn. Probleem: hoe komen we aan een nieuwe plaat, de plaat is verplicht, want door het fietsenrek is de camper-kentekenplaat niet zichtbaar. In Valladolid zit Norauto, een soort Halfords voor auto’s. Daarheen gereden en de medewerkers waren best behulpzaam. De taal was wel een probleem, maar google translate bracht uitkomst. Helaas konden zij geen plaat voor ons maken, kon alleen voor Spaans geregistreerde platen. Ze gaven ons wel het adres van een mega-automaterialenzaak aan de andere kant van de stad, die zouden wel een plaat kunnen maken. Een zeer behulpzame medewerker die alleen spaans sprak, maakte ons duidelijk dat ook zij geen kentekenplaat voor ons konden maken omdat het gewoon niet mag en omdat het apparaat dat de plaat maakt alleen spaans format kentekens accepteert. Hij heeft ons wel een blanco plaat verkocht. Nu wordt het zaak om letterstickers te vinden om op de plaat te plakken, dan kunnen we weer even vooruit en proberen een legale plaat te bemachtigen. Na de tocht via automaterialenzaken zijn we naar het iets zuidelijker Simancas gereden, Elk jaar rijden we wel voorbij die plaats en passeren dan een heel groot kasteel. Deze keer gaan we dat kasteel bezoeken. Er is een grote parkeerplaats dicht bij het kasteel, er stonden maar enkele auto’s. Het kasteel is goed onderhouden en vrij toegankelijk. Helaas is er maar een klein deel toegankelijk voor publiek. Het kasteel stamt uit de 15e eeuw en is sindsdien in gebruik als historisch archief, vooral gecompleteerd door Philips II.

Na ons bezoek aan het kasteel zijn we het dorpje ingelopen op zoek naar een broodje en koffie. Het dorpje heeft smalle straatjes en veel horeca was gesloten. Op de mooie Plaza Major stond een grote tafel met viooltjes in potjes. In het voorbijlopen zei een Spanjaard dat ik een plantje moest gaan halen bij die tafel, de viooltjes werden uitgedeeld aan alle vrouwen omdat het vandaag internationale vrouwendag is. Dus een potje viooltjes gehaald, sommige vrouwen hadden meerder potjes verdiend?, daarna een broodje en koffie gevonden in de plaatselijke taveerne. Een ouderwets, authentiek cafeetje met tegeltjes lambrisering, een groot restaurantdeel achter het cafédeel en een barman die zijn eigen bier wel lekker vond. Na de lunch onze tocht voortgezet naar de camping bij Salamanca. De camping is goed bezocht, veel Engelsen, de meeste bezoekers op terugreis naar huis aan hun zongebruinde huid te zien. Het is niet echt koud, maar het stormt al heel de dag. Sinds 18.00 regent het flink.