bubbles-lente2023.reismee.nl

We zijn weer vertrokken!

Hallo en welkom.

Donderdag 2 maart 2023: Ruim 3 maanden verbleven we thuis sinds onze vorige reis. In die tijd vierden we kerst, moest er bij onze dochter geklust worden, waren we sportief bezig, ontvingen en bezochten we vrienden en familie. We vierden mijn verjaardag, bezochten de tandarts voor controle en reparatie van een verbrokkelde kies. De camper is getaxeerd en wij kregen onze jaarlijkse medische APK. We ruilden onze 10 jaar oude e-bikes in voor een moderne versie.

Ook Bubbles heeft haar jaarlijkse controle en inentingen gehad. De dagen lengen en dus tijd om op reis te gaan.

Tomtom bleef de laatste dagen niet op zijn vaste plateau staan, de zuignap liet na een uurtje los en tomtom viel om. Lastig, want dan wordt ie onbruikbaar. Ergens de tip gelezen om wat vaseline tussen de zuignap en het plateau te smeren en ja hoor, Tomtom is vandaag netjes recht blijven staan.

Vanmorgen reden we thuis weg bij een wolkenloze hemel, zonnig maar koud. In Antwerpen even wat langzamer moeten rijden op de ring, maar geen files, we bereikten binnen 2 uur na vertrek de Franse grens. Soms zit het verkeer niet tegen. Onderweg heel veel groene landschappen, soms wit bloeiende struiken. Hier en daar biddende roofvogels, zo te zien hadden die wat moeite om voedsel te vangen.

We zijn naar Gisors gegaan, een kleine plaats ten noordwesten van Parijs. Net na drie-en kwamen we aan op de kleine maar mooie gemeentelijke camperplaats. Via een betaalpaal rijd je binnen, elektra inbegrepen in de dagprijs.

Lopen naar het dorpje was geen optie, Thieu heeft een onwillige dikke knie. Dus met de fiets. Het dorp is een heel mooi oud dorp met heel veel vakwerkhuizen, een kasteel wat meer op een fort lijkt en een Mega grote kerk.

De kerk is gebouwd in de 13e eeuw, 300 jaar later verbouwd en nog later gerenoveerd. Het lijkt alsof er een stukje kasteel bij de kerk gevoegd is. De kerk is ook erg hoog. Er zijn meerdere ruimtes en zijkapellen, in een ervan zit een bijzonder ogend trappenhuis. Sommige pilaren zijn erg mooi versierd met in beton uitgehouwen taferelen. Ook de buitenkant is het bekijken waard. Aan de zijkant ter hoogte van het dak zijn veel uitsteeksels, vaak een draak of een ander eng beest.

Vanavond als besluit gegeten bij de Italiaan, een leuk restaurant, lekker eten. Ook hier zijn de prijzen gestegen ruim 6 euro voor een glas wijn.

Vrijdag 3 maart 2023:Heel rustige maar koude vriesnacht in Gisors,al vroeg reed er een auto weg van de naast gelegen gemeentecamping aan het meer. Die camping ziet eruit als een bouwvallig kamp: veel verlaten en bouwvallige sta-caravans, sommige zien er redelijk onderhouden uit en worden bewoond. Er lijken meerdere vaste bewoners te verblijven op de camping, het sanitair is echter gesloten tot april maar de toegangspoort is wel open. Onze fietsen weer op het fietsenrek zetten was een lastige, wilde niet meteen lukken. Fietsen en fietsenrek zijn nieuw, dus nog even wennen. We zijn via smalle nationale wegen naar Chartres gereden, de meeste dorpjes die we passeerden waren oud en hadden hele smalle wegen door de bebouwde kom. Wel een leuke route om te rijden. Gedeeltelijk glooiend landschap met veel landbouwgrond. Veel velden kleurden al groen, veel koolzaadvelden gezien. Koolzaad kweken moet enorm populair zijn gezien de hoeveelheid ingezaaide velden. In Mantes la ville staat een enorm kerkgebouw aan de rivier. In Chartres zijn we gestopt voor de lunch bij een groot winkelcentrum. Toen we de parkeerplaats verlieten zaten er veel vogeltjes in het gras te fourageren. We hebben 3 rondjes rotonde gereden om te ontdekken dat de vogeltjes spreeuwen zijn. Vervolgens verder richting Poitiers. Ten zuiden van Tours was het erg druk, leverde wat vertraging op. Uiteindelijk waren we om 18 uur bij Poitiers. We hadden gisteren een plek bij een restaurant gereserveerd voor 19.00, dus we waren ruim op tijd. Bij dat restaurant kun je voor de ingang parkeren. Het is een gezellige plek met lekker eten, het kraanwater bij ons maal smaakte helaas naar chloor. Voor de nacht zijn we naar de officiële camperplaats bij het “Lac de Saint Cyr gereden”. Er waren nog 12 andere campers voor de nacht.

Zaterdag 4 maart 2023:Doodstil was het vannacht, wel een beetje vorst en de maan scheen.Na het ontbijtzijn we naar een camping in Urrugne, vlakbij de Spaanse grens gereden. Ondanks dat het zaterdag was was er veel vrachtverkeer, vooral Spaanse en Portugese vrachtwagens. Die proberen mogelijk Spanje te bereiken voor de zondag aanbreekt. In Frankrijk mag vrachtverkeer op zondag niet de weg op. Veel parkeerplaatsen stonden al goed vol, de tachograaf speelt ook een rol bij rusttijden. Vandaag weer overwegend zonnig, maar heiÏg weer. In de buurt van Biarritz stond veel Mimosa in bloei. Op de camping aangekomen nog even in de zon kunnen zitten, er was geen wind. De camping heeft ong. 50 gasten voor de nacht, de meesten op doortocht. Een aantal caravans zijn er ook. De gasten zijn Duits, Frans, Engels, Nederlands en een enkele Belg en een Zweed. Een aantal is op weg naar huis na hun overwinterperiode. Niet iedereen is erg enthousiast over het weer van de afgelopen maanden.

Leuk dat je met ons meereist en laat gerust af en toe eens een berichtje achter! !

Groetjes,

Martine, Thieu en Bubbles

Ton.

Geniet ervan.

Hilde en Albert

Veel plezier en Tjeu beterschap met zijn knie.

Paul

Bonjour,Thieu et Martine!
Ca me fais plaisirs a lire ton resumé de votre voyage. Surtout que j,ai plein de temps a ce moment. Cette eglise a gigors c,etait vraiment interessant.
Je vous souhait une bonne tour avec plein des jolies histoires .
A la prochaine,
Salutations

Bart Schellius

De kop is eraf, nu maar lekker door gaan.

Godelive

Goeie reis! ?