bubbles-lente2023.reismee.nl

Guimaraes

Donderdag 16 maart 2023: Vanmorgen waren we om tien uur aanwezig op het busstation, en de bus naar Guimaraes vertrok stipt om 10.00 uur. Een kaartje enkele reis voor 4 euro. Na een klein uur stappen we uit op de centrale busterminal in Guimaraes, een uitermate somber groot overdekt druk busstation bij een winkelcentrum.

Bij de overkoepelende vervoerorganisatie hebben we gevraagd hoe laat we bij welke terminal de bus terug naar Braga kunnen vinden. De info-dame schrijft het gevraagde op een briefje en we lopen vervolgens naar het centrum.

We lopen al gelijk door smalle verkeersluwe straatjes met mooie oude huizen, de meesten goed onderhouden. Uiteraard liggen er ook gelijk kerken en kapelletjes in de buurt. We komen allereerst uit op een groot plein, met een fontein. Vreemd genoeg werken de fonteinen die wij tot nu in Portugal zien, niet. We lopen een van de straatjes in die beginnen op dit plein. We komen uit op een plein met een erg grote kerk, en wat terrasjes. Er zit ook een groep scholieren op de terrasjes die Nederlands praten; blijkbaar een middelbare schoolreis. We hebben geluncht op een van de terrasjes en vervolgens kwamen we via een straatje uit bij wat een klooster leek. Toen we binnen keken zagen we alleen kantoren en balies. Blijkt dit oude klooster tegenwoordig het gemeentehuis te zijn, maar er was een beveiliger die zei dat we gewoon binnen mochten komen kijken in het oude deel. We hebben dus de binnentuin kunnen bezoeken, de binnentuin wordt hier vaak “cloister” genoemd. Vervolgens kwamen we door het oude straatje bij een andere kerk, alle kerken hier zijn rijk bekleed met goudkleurige dingen en beelden, maar hier had men ook nog een groot oksaal”: koor- en orgelruimte achter in een kerk. Prachtige schilderingen en een beschilderd houten plafond in deze koorruimte.

Alle straten in dit oude centrum zijn voetgangersgebied en minimaal eenrichtingsverkeer en bestraat met een soort ruw gehakte basaltkeien. Ergens in een straatje was het zo ongelijk dat mijn enkel omzwikte en ik viel. Gelukkig niks gebroken, maar wel veel bloed door een lelijke wond aan een elleboog en aan een pols; mijn armband had in mijn pols gesneden. De fotocamera was met een klap op straat beland, maar gelukkig doet die het ook nog.

Ergens op een straathoek alle bloed weggepoetst en een pleister, die ik toevallig in de tas had, op de elleboogwond geplakt.

Er zijn ook hier heel weinig toeristen, wel aardig weer vandaag; beetje zon en weinig wind.

Met de bus terug via een andere route; het was een andere buslijn die via diverse dorpjes naar Braga reed.

We hadden onze fietsen voor het busstation aan een paal en elkaar vastgelegd. De fietsen stonden ook voor een taxistandplaats en toen we terugkwamen stonden ze nog netjes op de plek. Terug op de camping viel er een fikse bui.

Vrijdag 17 maart 2023:Heel de nacht buien en ook overdag veel regen. Rond de middag zijn we naar een wasserette in de buurt gegaan, zelfbediening wel te verstaan. Er lag een aardig cafeetje naast de wasserette, leuk om de wachttijd te doden met een hapje en een drankje. In een uur tijd was de was gewassen en gedroogd en hadden wij een lunch genoten in het aanpalend cafeetje.

Godelive

Paar dagen rustig aan doen zeker? ?