bubbles-lente2023.reismee.nl

Weer thuis

Vanuit Urrugne zijn we voor een overnachting naar het meer van Saint Cyr gereden, de laatste overnachting deden we in Gisors, ook daar een camperplaats in de buurt van een meer. Overigens ligt daar een verlopen camping pal aan het meer.

Ten noorden van Poitiers zagen we ook enkele tankstations die geen benzine meer hadden, diesel was er overal nog te koop. Door de stakingen en onrust in Frankrijk is de toelevering van brandstof ook verstoord. In Belgie was de e17 autoweg naar Antwerpen na Gent afgesloten, alle verkeer richting Antwerpen werd geadviseerd via Gent-Zelzate te rijden, maar aan die weg werd gewerkt met als gevolg een lange file. Eenmaal voorbij Zelzate konden we via de tunnel bij Terneuzen goed doorrijden.

Er staat bij thuiskomst ong. 6000 km meer op de teller dan bij vertrek.

Via Ciudad Rodrigo naar Frankrijk

Donderdag 13 april 2023: Vanmorgen begon de dag koud en zonnig, We zijn na het ontbijt vertrokken naar Spanje. Eerst tanken, dn boodschappen bij de Lidl en voor tienen op weg Naar Ciudad Rodrigo. Totaal minder dan 100 km, maar in Spanje is het een uur later dan in Portugal, dus het was net voor het middaguur dat we parkeerden op een mooie camper parkeerplaats dicht bij het historisch centrum van Ciudad Rodrigo. De stad en het stadscentrum zijn niet groot, het oude centrum is geheel ommuurd. Poorten in de muur geven toegang tot het centrum. Ook hier veel heel smalle straatjes en veel oude gebouwen. De meeste gebouwen wel goed onderhouden. We hebben de kathedraal bezocht, een imposant en indrukwekkend massief gebouw, gedeeltelijk gebouwd in de 13e eeuw een gedeelte gerealiseerd in de latere eeuwen. Het kathedraalbezoek bevat ook een bezoek aan een museum en de binnenplaats, “Cloister” wordt dat genoemd. We dachten heel lang dat een Cloister het hele klooster omvatte. Heel veel prachtige details in deze kerk, maar ook op een aantal gebouwen in de stad. Het bezoek omvat dan ook een museum, gedeeltelijk religieus museum en de kloostertuin. Er zijn meerdere pleinen in het stadje en natuurlijk de Plaza Major met het mooie gemeentehuis.

Na de lunch op een van de pleintjes zijn we verder gereden naar een camping bij Salamanca.

Maandag 17 april 2023: De camping in Salamanca had best wat klanten, vooral mensen op doortocht naar….. veel UK gasten. Het weer afgelopen donderdag was wat bewolkt en een koude wind, dus we hebben Salamanca centrum deze keer niet bezocht. We zijn op vrijdag de 14e gaan lunchen in een lokaal cafeetje. Toen we aankwamen was het er gezellig druk met mensen uit de buurt. Om 13.00 was heel het cafeetje verlaten, nou ja op ons na. Iedereen verdwenen voor hun warme middagmaal elders. Via een rondje Ile de Soto teruggefietst naar de camping. In het park (Ile de Soto) onder een groot afdak is een fiets reparatieplek: een heleboel gereedschap per stuk vastgemaakt met een stevige kabel aan een paal, een paar dragers om de fiets aan op te hangen en een waterslang om de fiets schoon te spuiten. Alles beschikbaar gesteld door de gemeente. Op zaterdag de 15e april zijn we naar het 120 km noordelijker gelegen Tordesillas verhuisd. De camping was nog goed bezet, had nog wat Spaanse paasvakantie gasten en er stonden ook wat tenten en fietstoeristen met tenten. In het stadje was het gezellig druk: de Plaza Major stond deze keer vol met tafeltjes die allen bezet waren. We hebben wat gedronken op een van de terrassen, de ober sprak alleen maar Spaans, maar hij was bijzonder behulpzaam. We wilden tegen de avond in een aardig uitziend restaurant wat eten, toen bleek de keuken pas vanaf half negen geopend te zijn. Dat is voor ons Nederlanders wat laat voor het avondeten. Gelukkig serveerden de buren wel eerder eten.

Op Zondag 16 april dan weer verder naar Burgos. Een rit van ong. 150 km. Niet echt druk op de weg, wel veel vrachtverkeer voor een zondag. Het is een droge streek en de akkers werden op veel plekken beregend. Er lopen ook veel kunstmatig aangelegde irrigatiekanaaltjes tussen de velden door. Die kanaaltjes waren in gebruik met stromend water. Ruim voor de middag arriveerden we op de camping in Burgos, de camping was heel druk bezet. We vonden een plek naast een Nederlandse caravan. Na installeren zijn we naar de stad gefietst door het park tussen de camping en het centrum: Overal veel mensen op de been en in het centrum was het heel erg druk. Opvallend veel ouderen in een rolstoel waren met begeleiding op straat. Een Fanfare stapte al musicerend met ferme pas door de stad. Een gezellig beeld. We zagen ook wat begeleide groepen toeristen rondwandelen en de terrassen waren goed bezet. Nog een extra fietsrondje door het park dan maar vanwege het mooie weer. In het park zijn diverse picknickplekken; er werd door groepen ge-bbq’t, gevoetbald, kinderen deden spelletjes en er werd een kinderverjaardag gevierd. De gemeente faciliteert dan ook mooie wandel- en fietspaden, grote speelweiden, picknicktafels, soms zelfs onder een overkapping. Er zijn overal heel erg veel zwaluwen en mussen. Ze vliegen heel de dag druk rond. Het terras van het campingrestaurant zat weer helemaal vol met dagjesmensen en wandelaars uit de buurt. Sinds vorige week had ik hoofdpijnklachten, steeds een loopneus en niesbuien en was regelmatig duizelig, vooral "s-nachts. Die klachten zijn nu gelukkig weer verdwenen. Onze campingburen zijn op weg voor een rondje noord en midden Portugal, ze hebben voor het eerst alle tijd om te reizen.

Vandaag 17 april zijn we vanuit Burgos naar Urrugne in Frankrijk gereden en ook hier is de camping goed bezet, veel Nederlanders en Fransen en allerhande andere nationaliteiten. Onderweg viel op hoe mooi groen het landschap is, de bomen krijgen inmiddels ook bladeren. Hoewel het maar 15 graden was, was het heerlijk weer. Er was bijna geen wind.

Via Beja naar Guarda

Maandag 10 april 2023: Een rustig paasweekend was het, weinig gezien van paas aktiviteiten in de stad. We zijn naar Cabanes de Tavira gefietst, een aantal zoutpannen die opgedroogd waren stonden nu weer vol zeewater. In de buurt van de jachthaven richting Ilha de Tavira stond een grote kolonie flamingos’s in de zoutpannen. Het zijn toch altijd prachtig uitziende statige vogels. De wind blijft fris, maar de temperatuur is prima, de camperplaats is elke avond vol. Gister en vanmorgen zijn de meeste Spanjaarden en Portugezen vertrokken. Wij zijn via een hele mooie afwisselende route naar Beja gereden. Een paar kleine dorpjes onderweg, veel bergachtig gebied en een goed gevuld stuwmeer. Er groeit hier in de bermen heel erg veel vlinderlavendel, jammer genoeg heel weinig vlinders te zien. We zijn gestopt in Mertola. Lunchtijd en als je Mertola vanuit het zuiden nadert kijk je al tegen een enorm castilio/fort aan boven op een berg. Mertola heeft een heel oud centrum met smalle straatjes, de kerk en het kasteel hebben veel moorse invloeden. De kerk heeft ook een paar moors uitziende torentjes. Helaas was bezichtiging op maandag niet mogelijk. De gemeentelijke overdekte markt was leeg, maar had wel een cafeetje. Er stond een groot bord bij de ingang met hun aanbod in het portugees en ….. in het Nederlands. De plek voor onze lunch vonden wij. We kwamen terecht in een piepklein hok met een barretje en een piepklein bijzonder buitenterrasje met een prachtig uitzicht. De barman sprak alleen Portugees, maar koffie en een tosti was snel besteld. Er stonde en zaten wat mannen voor hun aperitiefbiertje. In Portugal drinken veel mannen voor de lunch bier in een cafeetje. Mogelijk gaan ze daarna thuis eten, dat weten we niet. Overal in deze streek wonen erg veel zwaluwen. Veel nestjes onder tegen dakpannen en mogelijk zijn er inmiddels jongen, een drukte met af en aan vliegen en gekwetter van belang. Na de lunch zijn we verder gereden naar Beja. Onderweg ook veel druivenvelden, opvallend dat veel druivenstruiken inmiddels bladeren hebben, maar toch niet alle. Verschillende druivenrassen misschien? We waren enkele weken geleden ook al een dag In Beja. Inmiddels is een gedeelte van het sanitair gerenoveerd; dwz, de waterleidingen zijn vervangen en ipv 2 afsluitertjes op koud en warm water in de douche zijn er nu heuse een-greeps douchekranen. We zijn gaan eten in restaurante Dona Maria. Heerlijk eten voor een schappelijke prijs.

Dinsdag 11 april 2023: Pasen is voorbij dus iedereen weer aan het werk. Naast de camping in Beja wordt gebouwd en vanmorgen waren er al op tijd bouwactiviteiten met bijbehorend geluid. We zijn op tijd vertrokken, een rit van bijna 400 km is het plan. De eerste helft willen we landelijk rijden, deel 2 wordt dan autoweg. Een leuke rit met afwisselend landschap, In Evora blijkt een grote weekmarkt te zijn, helaas geen tijd om die te bezoeken. Na Evora is er vele kilometers vrij vlak landschap met vooral veel weilanden, soms mestvee. Weinig bebouwing en weinig dorpjes. Uiteindelijk wordt het weer heuvelachtig en duidelijk droog. Weinig landbouwactiviteiten in de droge steenachtige gebieden. We komen voorbij het stuwmeer van Maranhao, het meer is goed gevuld. Tegen lunchtijd willen we wel even stoppen voor een kop koffie. Dat blijkt een lastig verzinsel, maar in Nisa is er een cafeetje open. We vonden eerder wel een restaurant, maar die serveren alleen complete menu’s rond de middag. Na koffie met een tosti vervolgen we de rit via een rotsachtig landschap. We zagen ook ergens een deel verbrandde bomen en struiken. In hete droge zomers heeft Portugal vaak last van bosbranden. Via een deel autosnelweg komen we tegen vieren aan op de gemeentecamping in Guarda. Een heel kleine camping naast een park met een mooie fontein. Guarda is de hoogst gelegen (ommuurde) stad van Portugal. We hebben even in de zon gezeten, maar het was er best fris.

Woensdag 12 april 2023: Vanmorgen was het koud, donker, veel wind , 11 graden en regenachtig. Winterkleding maar weer opgespoord. Het temperatuurverschil is wel erg groot: van 26 graden in minder dan 48 uur naar 11 graden, brrr. We zijn om half elf toch naar het centrum gelopen. Het was er heel erg rustig. De kathedraal is een enorm massief gebouw , de bouw gestart in 1390, is in 1517 voltooid; gebouwd in de voor die tijd gebruikelijke gotische stijl met invloeden vanaf de bouwwerf van het Klooster van Batalha. Een echt massief gebouw, veel grafstenen in de kerkvloer. De laatste dateert uit 1903. Er zijn een aantal kerkbankjes voorzien van elektrische warmtekussentjes, alleen op bijzondere feestdagen tijdens de mis in gebruik. De kerk wordt verder niet verwarmd. De rest van het centrum bestaat uit erg smalle straatjes en veel vervallen oude gebouwen. We hebben nog een mooie middeleeuwse toegangspoort in de stadsmuren gevonden. Helaas heeft het tot 16.00 af een aan geregend en is het 11 graden gebleven, er was niemand op straat. Op de camping staan inmiddels 12 kampeermiddelen, er is alleen nog plek voor tenten.

Algarve

Maandag 3 april 2023:Eerst om boodschappen bij de Lidl en vervolgens stonden we voor elven bij het camperpark Falesia. We hadden geluk: kregen een plek, niet de mooiste, maar allez, we staan. Voor het middaguur stond het park weer vol. Er staan veel hele grote campers op dit park. We waren eerder in deze buurt, maar toen hadden we regenweer. We zijn na de lunch naar het kliffenstrand gelopen, via een lange trap bereik je het strand. Her en der lagen wat strandgasten, er waren ook vissers: ze gooien hun angel in zee en zetten de hengel vast en wachten. Geen idee of ze ooit wat vangen; een van de vissers had 4 hengels uitstaan. De rotsen zijn kleurig, heel erg mooi om te zien. Om de paar honderd meter kun je via een een trap van en naar het strand. Vervolgens wilden we naar Vilamoura, het volgende dorp, fietsen. Dat lukte niet echt, alle wegen die we inreden liepen dood. We kwamen terecht op een fraai terrein, heide en bos mix. Hier en daar stond een verdwaalde camper te recre-eren, vast niet legaal. Een boete voor illegaal overnachten is best duur in Portugal. Na 3 doodlopende wegen hebben we het opgegeven voor vandaag.

Dinsdag 4 april 2023:De nacht was niet echt rustig: ergens diep in de nacht werden de vuilniscontainers met veel kabaal geleegd en al vroeg bewoog er van alles in onze buurt. De ondergrond is grind, dus erg gehorig bij beweging. Vanmorgen weer wat uitrijdend verkeer en al snel stond er een rij nieuwe liefhebbers voor een plekje. Vandaag hebben we de goede weg naar Vilamoura gevonden; via een zandweg door duin en bosgebied. Er groeien op de velden veel klaprozen en een soort gladiooltjes. De gladiooltjes schijnen eigenlijk lelies te zijn. In elk geval met de overige begroeiing een mooi kleurig geheel. Vervolgens nog over een voetgangersbrug en je bent bij de jachthaven en golfbaan van Vilamoura. Vilamoura heeft een grote jachthaven met veel grote jachten, rond de haven liggen heel veel restaurantjes en “Pubs”, Heel veel toeristen, voor het overgrote deel Engelsen, geen wonder dat alles gericht is op de Engelsen. Op de terugweg hebben we in een strand restaurant wat gedronken, Nederlandse prijzen betaalden we daar. Dicht bij de camperplaats ligt een klein restaurantje met eenvoudig eten tegen schappelijke prijzen, de eigenaar is een vriendelijke Portugees.

Woensdag 5 april 2023:We zijn vanmorgen via route nationalnaar Tavira gereden. In Loulé hebben we een rondje gereden, de richting aanduiding was ons niet helemaal duidelijk. Toen we rond de middag arriveerden in Tavira was er ruime keuze in staanplaatsen. Na installatie zijn we naar Cabanes de Tavira gefietst voor een lunch in de vitamine bar. Leuke tent gerund door 2 dames. Er is in deze regio duidelijk al lang geen of weinig regen gevallen, alles ziet er droog uit, zelfs de zoutpannen zijn opgedroogd. Bij een van de zoutpannen landden opeens 3 bijeneters, een kleurige vogel die we nooit eerder hebben gezien.

Donderdag 6 april 2023: Na 1 uur vannacht reden er opeens enkele campers over het terrein, de gesloten slagboom was voor deze mensen geen beletsel. Het zijn bijna altijd Spanjaarden die vroeg in de nacht nog een plek zoeken. Vanmorgen een praatje gemaakt met onze Duitse buren, zij zijn opgegroeid in de toenmalige DDR maar al jong weten te ontsnappen, rijdend in een Trabantje. In Hamburg hadden ze een aanrijding met een mercedes en dat betekende gelijk het einde van het Trabantje. Zij hebben tot hun pensioen in Hamburg gewerkt en gewoond.

We zijn naar de overdekte voedselmarkt geweest, veel lege stalletjes, maar toch meer bezoekers dan we in November zagen. Bij de Lidl was het heel erg druk en in het centrum ook. Morgen begint voor de Portugezen eigenlijk de pasen al. In het camperpark heel veel Spanjaarden en wat Portugezen met kinderen. Tegen de avond was het Park helemaal vol, geen lege plek meer te vinden, moeilijk te begrijpen blijkbaar want laat op de avond reden er weer meerdere campers een rondje op zoek naar een plek. De gesloten slagboom met het bordje “complet” wordt gewoon geopend. Vanmiddag naar een kapster geweest, de dame sprak veel talen, ze had jarenlang in de VS gewoond. Ze heeft, ondanks mijn aanwijzingen, er weer een bijzonder kapsel van gemaakt helaas. Vanmiddag was er een Halo om de zon: een kring met een buitenrand die qua kleuren lijkt op een regenboog. Best bijzonder om te zien, schijnt een vooraankondiging voor een warmtefront te zijn. We zijn gaan eten in een klein restaurantje in een smal zijstraatje in het centrum, gelukkig hadden we gereserveerd want het was er heel erg druk; ook alle tafeltjes op straat waren bezet, alles op reservering. Heerlijk gegeten, maar de keuken had het er druk mee, lange wachttijd voor er iets op tafel kwam.

Vrijdag 7 april 2023:Toen we vanmorgen richting Santa Luzia fietsten bleek er een hele grote weekmarkt dicht bij de camping te zijn. Het was er behoorlijk druk en alle aanwezige eettentjes waren al druk bezocht. De markt zelf bestond vooral uit stalletjes met kleding, wat planten en een gang met wat voedsel zoals kaas en fruit.

Na een rondje over de markt zijn we alsnog naar Santa Luzia gefietst, het 5 km verderop gelegen vissersdorp. De terrassen en restaurantjes waren goed bezocht, maar verder was er weinig te beleven in het vissersdorp. Er is zelfs geen echt centrum. Wel bestaat het dorpje uit veel hele smalle straatjes. Bij de vissershuisjes was het ook rustig, een enkel huisje waar iemand aanwezig was, maar er werd niet aan de netten gewerkt. Goede vrijdag vandaag en dan wordt er niet gewerkt in Portugal, alleen de horeca en supermarkten draaien op volle toeren. Zelfs de wasmachines bij de “self-wash” bij het tankstation waren niet in gebruik. Om 14.00 dus een machine gevuld, na een half uur was de was klaar en door zon en wind kwam alles om 17.00 ook weer kastdroog van de waslijn.

Naar de Algarve

Woensdag 29 maart 2023:Maandagmorgen zijn we vanuit Beja naar Lagos in de Algarve gereden. We reden een landelijke route, veel fruitteelt en enkele kilometers verder heel veel olijfbomen. We zijn nog even naar de stuwdam van Roxo gereden. Een groot mooi stuwmeer. Bij de stuwdam op een groot grasveld stonden meerdere campers. Het was ook een mooie stille plek. Er was verder weinig bijzonders te zien, het was er wel druk met kwetterende vogeltjes, Spaanse mussen. Ze lijken wat op onze huismus, maar hun lijf is lichter van kleur. Naarmate we zuidelijker komen, zien we ook weer bloeiende mimosa. Enkele kilometers te noorden van Portimao passeren we een ooievaarsveld: heel veel broedende ooievaars in nesten op lage palen en in bomen, blijkbaar een voedselrijke omgeving voor deze majestueuze beesten.

De camping bij Lagos heeft maar weinig gasten, voornamelijk Duitsers. We vinden snel een plekje. We zijn dinsdag naar de rotskust gefietst. Mooi zonnig weer en al best wat badgasten op het strand. Op de terugweg moesten we een flinke heuvel op, dat was ook voor onze fietsen wat teveel, we hebben een tiental meters moeten lopen.

Vandaag naar het centrum van Lagos gegaan, zonnig weer en veel mensen op de been; we strijken neer op een terrasje dat alleen Nederlands talige obers blijkt te hebben. Bij het boodschappen doen komen we onze Duitse buurman tegen en opeens hebben we een borrelafspraak voor de avond. Vroeg diner dan maar in Praia de Luz. We delen een heerlijke maaltijdsalade en een kom frietjes als avondmaal. Ook in Praia de Luz zijn veel Engelsen, het kerkje daar heeft elke zondag een Anglicaanse dienst, speciaal voor de Engelse toeristen. Het werd een heel gezellige avond met de Duitse buren. Zij gaan op weg naar het noorden. Wij gaan morgen ook verder.

Vrijdag 31 maart 2023:We zijn naar Albufeira verhuisd, heel veel plek op de camping, maar de bezette plekken worden veelal bezet door overwinteraars, vooral nog veel Engelsen. We hebben het deze keer wat minder getroffen met de buren. Engelsen die hun honden los laten lopen en vervolgens piesen die honden tegen alle paaltjes en vuilnisbakken. Een bijzonder Duits koppel staat op de volgende plek, ze hebben wel nog een woning in Duitsland maar willen eigenlijk geen verplichtingen meer en willen liever niet terug. Het weer is wel lekker zonnig en in het centrum van Albufeira is het heel druk. Bijna alle horeca geopend en veel toeristen, vooral Engelsen met kinderen. Ook het strand wordt druk bezocht.

Vandaag was het heel de ochtend bewolkt bij een wat koude wind. We zijn via smalle binnenwegen naar het “Algarve Shoppingcentrum” gefietst; een leuke route. In het winkelcentrum vonden we niks van onze gading, dus via een andere binnenweg terug naar de camping. Laat in de middag verdwenen de wolken.

Zaterdag 1 april 2023: Een bewolkte start van de dag en weer veel wind. Eerst maar een was gedaan, goed droogweer met al die wind. Een aantal Engelsen is aan het inpakken, ze gaan terug naar huis, soms via een omweg door Frankrijk. Degenen met alleen een Engels paspoort moeten na 3 maanden vasteland weer naar huis, degenen met een Iers paspoort hebben minder haast. Op de camping zijn wat Portugese gezinnen neergestreken voor het weekend. In het centrum zijn veel Engelse weekend gasten gearriveerd; veel groepjes Engelse mannen. Vanmorgen voor de lunch had een aantal al een biertje teveel gedronken. In een soort Lounge café zaten Engelse (alleen)mannen op een groot scherm naar Engels voetbal te kijken, blijkbaar heel belangrijk op vakantie. Naast de camping liggen 5 Padel-banen, het populaire alternatief voor tennis. 3 ervan zijn inmiddels overdekt. Ze zijn duidelijk populairder dan de eerdere tennisbanen, de overlast voor de camping lijkt nihil.

Zondag 2 april 2023:Vandaag wat minder wind en wat meer zon, In het centrum erg rustig, de zuipploegen zijn verdwenen en er wordt ook geen voetbal gekeken. We ontmoeten een stel Schotten met kind die een weekendbezoekje Albufeira doen. Goedkoper dan een weekend een stacaravan in Engeland volgens het Schotse koppel. Er zijn 2 campers uit Ijsland gearriveerd op de camping. Toch bijzonder denken wij. Morgen willen we verhuizen naar een camperplaats bij een mooi kliffen strand 12 kilometer verderop. Hopelijk is er plek, want de plekken daar zijn erg in trek.

Mafra etc.

Vrijdag 24 maart 2023:Toen we vanmorgen wakker werden regende en waaide het. We zijn naar het zuidelijker gelegen Mafra gereden om een enorm paleis te bezoeken. Dit imposante vierhoekige gebouw herbergt de paleizen van koning en koningin, de koninklijke kapel, de vorm van een Romeinse barokke basiliek, een Franciscaans klooster en een bibliotheek met 36.000 boeken. Het hele gebouw is uit de 18e eeuw. Als we in Mafra arriveren regent het nog steeds, we kunnen dicht bij het paleis parkeren, er zijn grote parkeerplaatsen, maar nu weinig bezoekers. Er is zelfs een parkeerdeel voor campers. Er zijn maar 2 bezoekers voor ons bij het kaartjesloket. De toegang is niet duur en vervolgens halveert de prijs voor 65 plussers. Je bezoekt eerst het kloosterdeel en daarna het Paleis. De Basiliek is vanuit buiten zonder toegangsbewijs bereikbaar.

Het paleis met klooster is een imposant en mooi gebouw, met prachtige beschilderde plafonds. Er is een ziekenzaal met aparte hokjes voor elk bed. Er is een jachtkamer met jachttrofee-en en meubels met pootjes gemaakt van geweien. Er is een Bilbliotheek van 1000 m2, geheel gevuld met oude boeken. Om de boeken te beschermen worden er elke nacht vleermuizen binnen gelaten om de voor boeken aanwezige schadelijke insecten te vangen. Er is veel marmer gebruikt in het paleis; de vloer patronen zijn ook gebruikt in de basiliek. Vanuit het paleis kan men via balkonnetjes de eucharistievieringen in de basiliek bijwonen. Een bezoek vonden wij echt de moeite waard. Toen we weer buiten kwamen was het gestopt met regenen en scheen een voorzichtig zonnetje. Na de lunch in een cafeetje in de buurt van het paleis zijn we naar het veel zuidelijker gelegen Alcacer do Sal gereden. Onderweg zagen we in de buurt van Lissabon Flamingo’s en veel bewoonde ooievaarsnesten, sommige hoogspanningsmasten zijn echte ooievaars flats: meerdere nesten onder elkaar in een mast. Het campinkje in Alcacer is klein, tegen de avond druk bezet. Er stonden toen wij aankwamen al een aantal gasten, maar tegen de avond zijn een aantal Portugeesche kampeerders voor het weekend gekomen.

Zondag 26 maart 2023:Gisteren een rustdag, lekker zonnig, maar tegen de avond koelde het snel af door een koude wind. Vannacht is de klok naar zomertijd gegaan en vanmorgen was het nog fris en wat bewolkt. Na het ontbijt zijn we naar Beja gereden, een stadje 90 km oostelijker. Ten zuiden van Alcacer zien we hier en daar ook bloeiende mimosa. Ook soms concentraties ooievaarsnesten die bewoond zijn; blijkbaar is er op sommige plekken veel voedsel voor ooievaars. Onderweg wisselende landschappen, veel agrarische activiteit, een groot deel duinlandschap met pijnbomen en uiteindelijk hele grote velden met geschoren olijfbomen. Hoe dichter bij Beja, hoe armoediger alles oogt en hoe slechter de weg; gaten, scheuren en hobbels in de weg.

De camping in Beja is snel gevonden, een vreemd aandoend terrein naaste een voormalig sportstadion. Er is geen plaats indeling, je kiest gewoon een plekje en zoekt een elektrakast om je stroomkabel aan te sluiten. Het sanitair gebouw is maar gedeeltelijk in gebruik door renovatiewerken, nou ja, er is wel meer nodig dan wat “renovatiewerken” om er een behoorlijke faciliteit van te maken. Het is er niet erg druk en iedereen staat schots en scheef opgesteld. Er staan nog 2 andere Nederlanders. We hebben het stadje bezocht: Veel verlaten en verwaarloosde panden, maar ook een paar mooie oude gebouwen en een fraai Castlilio/ Fort dat vrij toegankelijk is. Op een terras raken we in gesprek met een stel met een kind: een Braziliaans koppel dat al vele jaren in Ierland woont, zij zijn even op vakantie in Portugal. Inmiddels is de bewolking verdwenen en is het heerlijk zonnig weer. We zijn gaan eten in het stadje, goede restaurantkeuze zo blijkt: een heerlijk ruime maaltijd voor een zeer acceptabele prijs.

Obidos etc.

Donderdag 23 maart 2023: Op Maandag zijn we naar Tomar gegaan, camperplaats op vormalige camping bij het stadscentrum. Veel plekjes, weinig kampeerders. Ook in het stadje was het erg rustig; duidelijk geen toeristenseizoen. We zijn gaan eten in een restaurantje in de buurt, het tafeltje naast ons werd bezet door 2 duitse dames die de Portugese pelgrimsroute naar Santiago de Compostella lopen. Ze hadden elkaar al lopend ontmoet en reisden nu even samen. Op Dinsdag zijn we vanuit Tomar naar het 30 km zuidelijker gelegen Golega gereden.

Bij een rotonde stond heel veel politie en wat gewapende militairen; elk vervoermiddel werd aan de kant gezet voor een controle, zo ook wij. Een routine controle zei de agent. Ze wilden het rijbewijs en kentekenbewijs zien. Daarna mochten we verder rijden. In Golega werden we vlotjes ingeschreven voor de camping, niet echt veel gasten aanwezig. Er groeit heel veel klaver en meizoentjes op de camping, ziet er echt lente achtig uit. Voor de rest van de dag een heerlijke rustdag. Op Woensdag zijn we per fiets naar buurdorp Azinagha gefietst. Azinagha is een oud boerendorpje: veel vervallen huisjes, maar ook enkele grote paardenfokkerijen. In het dorpscafé zaten vooral mannen, rond lunchtijd kwamen veel mannen een biertje drinken. We zijn door de velden teruggefietst. Er werd geploegd en gezaaid en heel bijzonder: heel veel ooievaars achter een ploegende trekker, in Nederland zien we dan vaak meeuwen. Veel ooievaars hebben nesten in Azinagha. We moesten nog even uitwijken voor 2 trekkers die bezig waren met aardappelen. De koolzaad bloeit overal in bijna elke berm uitbundig. Ik dacht een pak rollen toiletpapier open te maken, bleken we een pak keukenrollen te hebben gekocht.

Vanmorgen waren we al vroeg wakker door het gekoer van de tortelduiven die met meerdere koppels op de camping in Golega wonen. We zijn naar Obidos gereden, een heel oud dorpje dat op de wereld erfgoedlijst van de Unesco staat. In dit seizoen is een parkeerplaats snel gevonden, er is nl. heel erg veel parkeergelegenheid rond het stadje en in dit seizoen is parkeren gratis. Er is zelfs een speciale camperparkeerplaats waar je ook mag overnachten.

Hoewel de parkeerplaatsen weinig bezette plekken hebben is het toch best druk in dit zeer commerciële stadje. We denken dat je in de zomer over de hoofden kunt lopen.

Bij binnenkomst in het stadje loop je al eerst langs allerlei eettentjes en er staat overal reclame voor chocolade. De toegangspoort tot hrt stadje is heel bijzonder, Het bovendeel is betegeld, er staat een Mariabeeld en het plafond is beschilderd. Het geheel dateert uit de 14e eeuw.

Smalle straatjes, kleine huizen en heel veel winkeltjes en restaurantjes. Een paar mooie kerken en een kasteel aan het eind van het dorp. Het hele dorpje is ommuurd. Het kasteel herbergt een Poussada met restaurant, je kunt wel over de wallen lopen. In het stadje zitten een paar muzikanten, klinkt heel gezellig. Na de lunch hadden we het wel gezien en zijn we naar Foz do Arelho gereden om te overnachten. Foz do Arelho ligt aan een Lagune en heeft een hele grote camperplaats. De camperplaats is goed bezet, veel Portugezen en wat Fransen, Duitsers, we zagen oo een Zweed. We kijken uit over de lagune. Een paar honderd meter lopen en we staan op het strand. Er staat wat wind en de golven zijn erg hoog.

Lamego

Zaterdag 18 maart 2023:Er zijn heel de nacht buien gevallen, maar de ochtend begon droog. Er is weersverbetering voorspeld, we gaan weer verder. Eerst onderweg nog mistig regenweer, maar na een tijdje rijden wordt het droog. Deze keer is Lamego aan de beurt. In Lamego staat een kerk ”heiligdom” ter ere van Maria hoog op een heuvel. Je kunt er vanuit het stadje naartoe via een imponerend trappenwerk met 686 treden omhoog, dat eindigt in een rocaille heiligdom. Het Santuário is halverwege de 18e eeuw gebouwd, maar was pas in 1905 af, en is toegewijd aan Nossa Senhora dos Remédios. Op één van de terrassen staan 18 standbeelden, die de koningen en patriarchen van Judea verbeelden. In het midden staat een monumentale waterschaal waar een obelisk van 22 meter hoogte op rust, die versierd en ondersteund wordt door mythische atlanten (of telamonen).

Op enkele terrassen zijn religieuze taferelen in blauw-witte tegeltjes uitgebeeld. Het geheel vertoont duidelijk sporen door de weersomstandigheden door de jaren heen. In de kerk van het heiligdom was een doop gaande: een baby in een doopjurk en veel genodigden in chique lange jurken. Rond het heiligdom ligt een groot park met veel bomen en een grot. In deze grot geen Maria beeld maar een soort monumentje.

Lamego heeft zoals veel Portugeesche stadjes een oud centrum met majestueuze gebouwen. In de kathedraal was net een 48-uurs bidmarathon gaande; 3 dames brachten luid hun gebeden ten gehore. De kathedraal had een beschilderd plafond. Tussen elke boog zat dan weer dezelfde scildering.

Lunch in een van de vele Pastelaria’s. Een soort gebak theehuis-cafe. De zaak was druk bezocht door zeer zwijgzame zeer bejaarde koppels die hun dagelijkse borrel kwamen drinken. Ze namen 2 aan 2 naat elkaar plaats aan een tafeltje, niemand praatte met elkaar of met anderen en na het nuttigen van het bestelde vetrokken ze weer; heel apart om te zien.

Wij konden midden in het centrum op een hele grote parkeerplaats parkeren, dat was prettig. Na ons bezoek zijn we via een smalle kronkelroute 20 km door wijngebied naar Peso da Regua gereden. Mooie rit met veel druiven terrassen tegen de hellingen. Hier en daar bloeit de blauwe regen al. In Peso da Regua is een hele mooie camperplaats met zicht op de Douro rivier. Je kunt er elektra aansluiting krijgen door in de naast gelegen sportkantine 3 euro te betalen. De camperplaats was druk bezet, maar we vonden wel een plekje. Aansluitend hebben we het stadje bezocht, je kunt er langs de Douro heen lopen over een pad. Er waaide een frisse wind en in het dorpje was niks te beleven. We zijn gaan eten in een restaurant bij het treinstation, het eten was heerlijk, maar te duur voor de regio, en er liep te veel personeel met nul persoonlijke aandacht. Jammer, want het is een sfeervolle zaak.

Zondag 19 maart 2023:Het was heel stil vannacht,en vanmorgen scheen al vroeg de zon. Veel fluitende vogeltjes en de bomen krijgen al nieuwe blaadjes. De Mimosa lijkt uitgebloeid, waar vorig voor jaar veel bloeiende mimosa te zien was, bloeit er nu niks. We zijn naar de camping in Coimbra gereden, het is er niet druk en een plekje is snel gevonden. Per fiets nog even naar het gezellig drukke stadscentrum geweest. De eerste heerlijk warme korte mouwendag sinds het begin van onze reis. We hebben tot na vijven buiten gezeten.