bubbles-lente2023.reismee.nl

Lamego

Zaterdag 18 maart 2023:Er zijn heel de nacht buien gevallen, maar de ochtend begon droog. Er is weersverbetering voorspeld, we gaan weer verder. Eerst onderweg nog mistig regenweer, maar na een tijdje rijden wordt het droog. Deze keer is Lamego aan de beurt. In Lamego staat een kerk ”heiligdom” ter ere van Maria hoog op een heuvel. Je kunt er vanuit het stadje naartoe via een imponerend trappenwerk met 686 treden omhoog, dat eindigt in een rocaille heiligdom. Het Santuário is halverwege de 18e eeuw gebouwd, maar was pas in 1905 af, en is toegewijd aan Nossa Senhora dos Remédios. Op één van de terrassen staan 18 standbeelden, die de koningen en patriarchen van Judea verbeelden. In het midden staat een monumentale waterschaal waar een obelisk van 22 meter hoogte op rust, die versierd en ondersteund wordt door mythische atlanten (of telamonen).

Op enkele terrassen zijn religieuze taferelen in blauw-witte tegeltjes uitgebeeld. Het geheel vertoont duidelijk sporen door de weersomstandigheden door de jaren heen. In de kerk van het heiligdom was een doop gaande: een baby in een doopjurk en veel genodigden in chique lange jurken. Rond het heiligdom ligt een groot park met veel bomen en een grot. In deze grot geen Maria beeld maar een soort monumentje.

Lamego heeft zoals veel Portugeesche stadjes een oud centrum met majestueuze gebouwen. In de kathedraal was net een 48-uurs bidmarathon gaande; 3 dames brachten luid hun gebeden ten gehore. De kathedraal had een beschilderd plafond. Tussen elke boog zat dan weer dezelfde scildering.

Lunch in een van de vele Pastelaria’s. Een soort gebak theehuis-cafe. De zaak was druk bezocht door zeer zwijgzame zeer bejaarde koppels die hun dagelijkse borrel kwamen drinken. Ze namen 2 aan 2 naat elkaar plaats aan een tafeltje, niemand praatte met elkaar of met anderen en na het nuttigen van het bestelde vetrokken ze weer; heel apart om te zien.

Wij konden midden in het centrum op een hele grote parkeerplaats parkeren, dat was prettig. Na ons bezoek zijn we via een smalle kronkelroute 20 km door wijngebied naar Peso da Regua gereden. Mooie rit met veel druiven terrassen tegen de hellingen. Hier en daar bloeit de blauwe regen al. In Peso da Regua is een hele mooie camperplaats met zicht op de Douro rivier. Je kunt er elektra aansluiting krijgen door in de naast gelegen sportkantine 3 euro te betalen. De camperplaats was druk bezet, maar we vonden wel een plekje. Aansluitend hebben we het stadje bezocht, je kunt er langs de Douro heen lopen over een pad. Er waaide een frisse wind en in het dorpje was niks te beleven. We zijn gaan eten in een restaurant bij het treinstation, het eten was heerlijk, maar te duur voor de regio, en er liep te veel personeel met nul persoonlijke aandacht. Jammer, want het is een sfeervolle zaak.

Zondag 19 maart 2023:Het was heel stil vannacht,en vanmorgen scheen al vroeg de zon. Veel fluitende vogeltjes en de bomen krijgen al nieuwe blaadjes. De Mimosa lijkt uitgebloeid, waar vorig voor jaar veel bloeiende mimosa te zien was, bloeit er nu niks. We zijn naar de camping in Coimbra gereden, het is er niet druk en een plekje is snel gevonden. Per fiets nog even naar het gezellig drukke stadscentrum geweest. De eerste heerlijk warme korte mouwendag sinds het begin van onze reis. We hebben tot na vijven buiten gezeten.

paul

Hey Martine en Thieu,
hopelijk niks aan die val overgehouden ? En tennis staat ook nog niet op het programma volgens mij !
Dat die camera het nog doet is wel belangrijk, want dat brengt jullie reis in beeld . Dan zie je pas hoeveel details je opneemt en je er toch anders naar kijkt dan wanneer je er zomaar aan voorbij loopt.
Vind het erg interessant , die diversiteit aan kleur ,gebouwen, versieringen, in die oude centra.
En dat kerken en religie daarbij een hoofdrol vervullen is in zo'n land als Portugal overduidelijk.
Ga zo door ............. ?