bubbles-lente2023.reismee.nl

Obidos etc.

Donderdag 23 maart 2023: Op Maandag zijn we naar Tomar gegaan, camperplaats op vormalige camping bij het stadscentrum. Veel plekjes, weinig kampeerders. Ook in het stadje was het erg rustig; duidelijk geen toeristenseizoen. We zijn gaan eten in een restaurantje in de buurt, het tafeltje naast ons werd bezet door 2 duitse dames die de Portugese pelgrimsroute naar Santiago de Compostella lopen. Ze hadden elkaar al lopend ontmoet en reisden nu even samen. Op Dinsdag zijn we vanuit Tomar naar het 30 km zuidelijker gelegen Golega gereden.

Bij een rotonde stond heel veel politie en wat gewapende militairen; elk vervoermiddel werd aan de kant gezet voor een controle, zo ook wij. Een routine controle zei de agent. Ze wilden het rijbewijs en kentekenbewijs zien. Daarna mochten we verder rijden. In Golega werden we vlotjes ingeschreven voor de camping, niet echt veel gasten aanwezig. Er groeit heel veel klaver en meizoentjes op de camping, ziet er echt lente achtig uit. Voor de rest van de dag een heerlijke rustdag. Op Woensdag zijn we per fiets naar buurdorp Azinagha gefietst. Azinagha is een oud boerendorpje: veel vervallen huisjes, maar ook enkele grote paardenfokkerijen. In het dorpscafé zaten vooral mannen, rond lunchtijd kwamen veel mannen een biertje drinken. We zijn door de velden teruggefietst. Er werd geploegd en gezaaid en heel bijzonder: heel veel ooievaars achter een ploegende trekker, in Nederland zien we dan vaak meeuwen. Veel ooievaars hebben nesten in Azinagha. We moesten nog even uitwijken voor 2 trekkers die bezig waren met aardappelen. De koolzaad bloeit overal in bijna elke berm uitbundig. Ik dacht een pak rollen toiletpapier open te maken, bleken we een pak keukenrollen te hebben gekocht.

Vanmorgen waren we al vroeg wakker door het gekoer van de tortelduiven die met meerdere koppels op de camping in Golega wonen. We zijn naar Obidos gereden, een heel oud dorpje dat op de wereld erfgoedlijst van de Unesco staat. In dit seizoen is een parkeerplaats snel gevonden, er is nl. heel erg veel parkeergelegenheid rond het stadje en in dit seizoen is parkeren gratis. Er is zelfs een speciale camperparkeerplaats waar je ook mag overnachten.

Hoewel de parkeerplaatsen weinig bezette plekken hebben is het toch best druk in dit zeer commerciële stadje. We denken dat je in de zomer over de hoofden kunt lopen.

Bij binnenkomst in het stadje loop je al eerst langs allerlei eettentjes en er staat overal reclame voor chocolade. De toegangspoort tot hrt stadje is heel bijzonder, Het bovendeel is betegeld, er staat een Mariabeeld en het plafond is beschilderd. Het geheel dateert uit de 14e eeuw.

Smalle straatjes, kleine huizen en heel veel winkeltjes en restaurantjes. Een paar mooie kerken en een kasteel aan het eind van het dorp. Het hele dorpje is ommuurd. Het kasteel herbergt een Poussada met restaurant, je kunt wel over de wallen lopen. In het stadje zitten een paar muzikanten, klinkt heel gezellig. Na de lunch hadden we het wel gezien en zijn we naar Foz do Arelho gereden om te overnachten. Foz do Arelho ligt aan een Lagune en heeft een hele grote camperplaats. De camperplaats is goed bezet, veel Portugezen en wat Fransen, Duitsers, we zagen oo een Zweed. We kijken uit over de lagune. Een paar honderd meter lopen en we staan op het strand. Er staat wat wind en de golven zijn erg hoog.

Godelive

Keukenrollen iets dikker maar gaat prima denk ik ??

Nellie

Het lijkt erg fijn om nu te reizen.