bubbles-lente2023.reismee.nl

Mafra etc.

Vrijdag 24 maart 2023:Toen we vanmorgen wakker werden regende en waaide het. We zijn naar het zuidelijker gelegen Mafra gereden om een enorm paleis te bezoeken. Dit imposante vierhoekige gebouw herbergt de paleizen van koning en koningin, de koninklijke kapel, de vorm van een Romeinse barokke basiliek, een Franciscaans klooster en een bibliotheek met 36.000 boeken. Het hele gebouw is uit de 18e eeuw. Als we in Mafra arriveren regent het nog steeds, we kunnen dicht bij het paleis parkeren, er zijn grote parkeerplaatsen, maar nu weinig bezoekers. Er is zelfs een parkeerdeel voor campers. Er zijn maar 2 bezoekers voor ons bij het kaartjesloket. De toegang is niet duur en vervolgens halveert de prijs voor 65 plussers. Je bezoekt eerst het kloosterdeel en daarna het Paleis. De Basiliek is vanuit buiten zonder toegangsbewijs bereikbaar.

Het paleis met klooster is een imposant en mooi gebouw, met prachtige beschilderde plafonds. Er is een ziekenzaal met aparte hokjes voor elk bed. Er is een jachtkamer met jachttrofee-en en meubels met pootjes gemaakt van geweien. Er is een Bilbliotheek van 1000 m2, geheel gevuld met oude boeken. Om de boeken te beschermen worden er elke nacht vleermuizen binnen gelaten om de voor boeken aanwezige schadelijke insecten te vangen. Er is veel marmer gebruikt in het paleis; de vloer patronen zijn ook gebruikt in de basiliek. Vanuit het paleis kan men via balkonnetjes de eucharistievieringen in de basiliek bijwonen. Een bezoek vonden wij echt de moeite waard. Toen we weer buiten kwamen was het gestopt met regenen en scheen een voorzichtig zonnetje. Na de lunch in een cafeetje in de buurt van het paleis zijn we naar het veel zuidelijker gelegen Alcacer do Sal gereden. Onderweg zagen we in de buurt van Lissabon Flamingo’s en veel bewoonde ooievaarsnesten, sommige hoogspanningsmasten zijn echte ooievaars flats: meerdere nesten onder elkaar in een mast. Het campinkje in Alcacer is klein, tegen de avond druk bezet. Er stonden toen wij aankwamen al een aantal gasten, maar tegen de avond zijn een aantal Portugeesche kampeerders voor het weekend gekomen.

Zondag 26 maart 2023:Gisteren een rustdag, lekker zonnig, maar tegen de avond koelde het snel af door een koude wind. Vannacht is de klok naar zomertijd gegaan en vanmorgen was het nog fris en wat bewolkt. Na het ontbijt zijn we naar Beja gereden, een stadje 90 km oostelijker. Ten zuiden van Alcacer zien we hier en daar ook bloeiende mimosa. Ook soms concentraties ooievaarsnesten die bewoond zijn; blijkbaar is er op sommige plekken veel voedsel voor ooievaars. Onderweg wisselende landschappen, veel agrarische activiteit, een groot deel duinlandschap met pijnbomen en uiteindelijk hele grote velden met geschoren olijfbomen. Hoe dichter bij Beja, hoe armoediger alles oogt en hoe slechter de weg; gaten, scheuren en hobbels in de weg.

De camping in Beja is snel gevonden, een vreemd aandoend terrein naaste een voormalig sportstadion. Er is geen plaats indeling, je kiest gewoon een plekje en zoekt een elektrakast om je stroomkabel aan te sluiten. Het sanitair gebouw is maar gedeeltelijk in gebruik door renovatiewerken, nou ja, er is wel meer nodig dan wat “renovatiewerken” om er een behoorlijke faciliteit van te maken. Het is er niet erg druk en iedereen staat schots en scheef opgesteld. Er staan nog 2 andere Nederlanders. We hebben het stadje bezocht: Veel verlaten en verwaarloosde panden, maar ook een paar mooie oude gebouwen en een fraai Castlilio/ Fort dat vrij toegankelijk is. Op een terras raken we in gesprek met een stel met een kind: een Braziliaans koppel dat al vele jaren in Ierland woont, zij zijn even op vakantie in Portugal. Inmiddels is de bewolking verdwenen en is het heerlijk zonnig weer. We zijn gaan eten in het stadje, goede restaurantkeuze zo blijkt: een heerlijk ruime maaltijd voor een zeer acceptabele prijs.

Wim.

Goede weergave van jullie reis.
Goede reis verder.